Media­kirjasto

1. Tim. 03 - Paimenvirka ja sen hoitamisen edellytykset

18.5.2010 ⟩ Olli Koskenniemi

Kolmas luku alkaa vakuutuksella: tämä sana on varma. Tämä alleviivaa asian tärkeyttä: koska seurakunnan johtajan tehtävä on tärkeä ja pyrkimisen arvoinen, tulee siihen pyrkivältä edellyttää tiettyjen vaatimusten täyttämistä. Näin täytyy tehdä seurakunnan parasta ajatellen.

Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton: hänellä tulee olla hyvä maine sekä ulkopuolisten että seurakunnan jäsenten silmissä. Näin hän ei ole henkilökohtaisena esteenä kristinuskoon tutustumiselle eikä loukkaukseksi niille, jotka tarvitsevat häntä paimenekseen.

Vaatimus, että piispan tulee olla yhden vaimon mies, on ymmärrettävissä monella eri tavalla:

1. Tarkoitus on vastustaa vaatimusta, että piispa olisi naimaton. Piispan tulee viettää normaalia elämää ilman väärää elämänkielteisyyden vaatimusta. Kirjeen kirjoittamisen aikaan todella esiintyi vaatimuksia, joissa kristityn elämäntapaan liitettiin vaatimus pidättyä tämän elämän tarjoamista iloista.

Tämä selitys ei tunnu todennäköiseltä, koska kyseinen kohta muuten keskittyy paimenen moraaliin ja elämäntapoihin.

2. Tarkoitus on vastustaa eronneiden uudelleenavioitumista; Jeesushan kieltää selvästi avioeron jälkeisen uudelleenavioitumisen (Mark 10:11; Matt 5:31-32).

Tätäkin selitystä on pidetty epätodennäköisenä. Mahtaakohan kovin moni uudelleenavioitunut ollut tuolloin edes ollut ehdolla kyseiseen tehtävään.

3. Tarkoitus on kieltää piispaa leskenäkin avioitumasta uudelleen. Paavali kirjoittaa kyllä korinttilaisille omana neuvonaan, että lähestyvän maailmanlopun vuoksi on parempi, etteivät lesket avioituisi uudelleen (1 Kor 7:8), mutta koska piispan ominaisuusluettelo ei muuten sisällä sellaisia vaatimuksia, joita ei kristityiltä yleensäkin voida odottaa, ei tämäkään selitys ole kovin todennäköinen.

4. Tarkoitus on kieltää avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet. "Käytännön moniavioisuus" oli tavallista pakanoiden parissa, mutta myös juutalaisten keskuudessa yllättävän yleistä.

Tätä selitystä pidetään nykyään todennäköisimpänä. Seurakunnan paimenen tulee siis olla kaikin tavoin uskollinen aviopuolisolleen esimerkiksi seurakuntalaisilleen ja todistukseksi ulkopuolisille.

Raittiudella tarkoitetaan tässä hengellistä raittiutta, raitista harkintakykyä; tähän kuuluu puolueettomuus, jossa ketään ei suosita tai paineta alas. Seurakunnan paimenen tulee olla myös harkitseva, eli hänen tulee osata säilyttää kohtuus ja oikea mitta kaikissa asioissa. Paimenen tulee olla myös vieraanvarainen eli hänen tulee - taas muita seurakuntalaisiaan kannustaen - ottaa matkapuhujia ja muualta käymään tulleita kristittyjä kotiinsa. Opetustaidon korostaminen on luonnollista, sillä suuri osa papin tehtävistä on erilaista Jumalan sanaan liittyvää opetusta

Paimenen ei tule olla juomiseen taipuvainen, koska juoppo kadottaa harkintakykynsä. Juoppous ja väkivaltaisuus liittyvät toisiinsa.

Rahanahneudesta varoitetaan, koska paimenvirkaa ei tule hoitaa henkilökohtaista etua tavoitellen. Paimenet hoitivat myös seurakunnan varoja, ja siksi oli tärkeää, että paimeneen voitiin luottaa.

Myös paimenen perheasioiden tulee olla kunnossa. Jo kreikkalaisilta viranhaltijoilta vaadittiin, että he hoitivat hyvin yhteiskunnan perussolun, perheen. Seurakunta ja perhe ovat vielä läheisemmässä suhteessa, sillä seurakunta on Jumalan perhe, jossa paimenella on perheen isän tehtävät.

Paimenen virkaan pyrkivä ei saa olla vastikään kristityksi kääntynyt, sillä nopea nousu seurakunnan johtoon voi tehdä ylpeäksi. Vastakääntyneellä ei ole vielä opillista varmuutta - harhaoppeja vastaanhan alkukirkon aikana kovasti jouduttiin taistelemaan. Syy, jonka vuoksi vastakääntynyt ei voi tulla valituksi paimenen virkaan, käännetään vuoden -92 käännöksessä: "...ettei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan". Oikea käännös olisi: "...eikä Perkeleen kiusaamana joutuisi tuomittavaksi"; vaarana on kadotustuomio viimeisellä tuomiolla.

Seurakunnanpalvelijoiden (diakonien) ominaisuudet

Palvelutehtävistä vastaavien diakonien tulee olla arvokkaita eli kunnianarvoisia ja rauhallisesti käyttäytyviä. Diakonin tulee tuntea uskon salaisuus eli omistaa Kristuksen salaisuus: Jumala tuli ihmiseksi Kristuksessa. Hänellä tulee olla hyvä omatunto eli hänen tulee toisaalta elää syntien anteeksiantamuksesta, toisaalta elää kristityn tavoin. Hänet tulee "tutkia", eli seurakunnan tulee olla varma hänen soveltuvuudestaan.

Samoin naisten tulee olla arvokkaita. On epävarmaa tarkoitetaanko tässä naispuolisia diakoneja vai diakonien vaimoja (useimmat nykyajan tutkijat tulkitsevat tarkoitettavan naisdiakoneja). Seuraavassa jakeessa puhutaan joka tapauksessa diakoneista yhden vaimon miehinä, mikä tukisi tulkintaa jakeen 11 "naisista" diakonien vaimoina. Tarkoittaa kohta kumpaa hyvänsä, mainittujen naisten elämän tulee olla sopusoinnussa heidän tehtävänsä/asemansa kanssa.

Jumalanpelon salaisuus

Jumalan seurakunta on "totuuden pylväs ja perustus", toisin sanoen Jumalan seurakunta on lopunajan Jumalan temppeli. Seurakunnassa/kirkossa olemme siis aina tekemisissä elävän Jumalan kanssa ja vain sieltä on lopullinen totuus löydettävissä.

Kyse ei ole tässä "uskon pyhästä salaisuudesta" (näin -92 käännös) vaan "jumalanpelon salaisuudesta": Kristus-salaisuuden tuntemisen tulee johtaa meidät kristillisiin elämäntapoihin. Kristus-salaisuutta ylistää hymnin katkelma:

1. Kristus ilmestyi ihmisruumiissa, eli tuli ihmiseksi - oltuaan jo aikaisemmin olemassa Jumalan Poikana. 2. Hengen voimasta hän nousi ylös vanhurskaana - kärsittyään ja kuoltuaan ihmisenä (raamatunkäännöskomitean käännös). Jeesuksen ylösnousemus oli osoitus siitä, että Jeesus oli tullut vanhurskaaksi ja oli vapaa synneistä eli meidän synneistämme, jotka hän oli ottanut kantaakseen. Ylösnoussut Jeesus on vanhurskas ja me saamme olla hänen vanhurskaudestaan osalliset. 3. Enkelit saivat hänet nähdä. Korotettu Kristus nousi taivaaseen ja enkelit tunnustivat hänet Herrakseen. 4. Saarnattiin pakanoille (-92 käännös "kansoille" ei tee täyttä oikeutta "salaisuuden" paljastumiselle!): Paavalin "pakanalähetys" on tässä taustalla. 5. Uskottiin maailmassa: Kristuksen salaisuus oli paljastunut niille pakanoille (ja juutalaisille), jotka uskoivat häneen. 6. Hänet korotettiin kirkkauteen: Jumala korotti Kristuksen ja hän istuu nyt "Isän oikealla puolella", niinkuin uskontunnustuksessa sanomme.