Monipuolinen hengellinen kirjasto ulottuvillasi
Syvenny Raamatun sanomaan ja kristityn elämään Sleyn mediakirjaston kautta. Mediakirjasto sisältää äänitteitä, videoita ja tekstejä. Voit hakea sisältöjä esimerkiksi otsikon, paikan sekä kirjoittajan tai puhujan nimellä.
1. Tim. 05 - Ohjeita leskille ja vähän muillekin
18.5.2010 ⟩ Olli Koskenniemi
Miten ohjata eri-ikäisiä seurakuntalaisia? 1 Tim 5:1-2
Ihmisiä tulee seurakunnan piirissä hoitaa niin, että heidän ikänsä ja elämäntilanteensa otetaan huomioon. Seurakuntalaisten on toisaalta kunnioitettava nuortakin pappia, mutta tämä ei saa suhtautua vanhempiin seurakuntalaisiinsa ylimielisesti. Seurakunnan viranhaltijan tulee toimia keskellä seurakuntalaisiaan, ei heidän yläpuolellaan. Siksi ojennettaessa vanhempia miehiä neuvomisen tulee tapahtua kuin isän ja täysi-ikäisen pojan keskustelun, samanikäistä ojennettaessa keskustelun tulee olla veljellinen, vanhemman naisen kanssa keskustellessa tulee keskustella kuin oman äitinsä kanssa ja nuoremman kuin oman sisarensa.
Todelliset lesket 1 Tim 5:3-16
Antiikin aikana ei ollut verovaroin ylläpidettyä sosiaalihuoltoa tai muuta järjestelmää, joka olisi turvannut yksin jääneen lesken toimeentulon. Vanhassa testamentissa on säännöksiä, jotka velvoittivat israelilaiset huolehtimaan leskeksi jääneiden ja heidän lapsiensa toimeentulosta (5 Moos 14:29; 16:11; 24:19-21), mutta israelilaistenkin parissa nämä säädökset lienevät tulleet melko huonosti noudatetuiksi. Sen sijaan alkukirkon aikana leskistä huolehdittiin niin, että mm. sitä varten perustettiin diakonian virkakin (Apt 6:1-).
Koska mistään muualta ei ollut sosiaalista apua saatavana, saattoi seurakunnan järjestämä hoito houkutella myös niitä, jotka eivät muuten olleet seurakunnan kanssa juurikaan tekemissä. Tämän vuoksi Timoteuksen tuli tarkata, että seurakunnan apuun turvautuva oli "todellinen leski" eli sellainen, joka ei voinut saada omilta lapsiltaan tarvitsemaansa tukea ja täytti muuten ne edellytykset, joita seurakunnan huolenpitoa saavalta leskeltä vaadittiin.
Oikea leski rukoilee hellittämättä yötä päivää, kuten naisprofeetta Hanna, joka leskeksi jäätyään oli Jerusalemin temppelissä jatkuvasti rukoilemassa (Luuk 2:36-38). Tuo 84-vuotias vanhus oli ollut naimisissa vain seitsemän vuotta, jonka jälkeen hän oli elänyt pitkään leskenä ja naimattomana.
"Mutta se, joka ei huolehdi omaisistaan ja kaikkein lähimmistään, on kieltänyt uskonsa ja on epäuskoista pahempi." Varmuudella ei voi ratkaista tarkoittaako tämä kehotus leskien lapsia ja omaisia vai leskiä itseään. Jos tarkoitetaan leskien lapsia, silloin kehotuksen tarkoituksena on estää sellaisten leskien ottaminen leskien luetteloon, jotka voisivat saada ylöspitonsa omaisiltaan. Jos tarkoitetaan leskiä, silloin tarkoituksena on muistuttaa, että myös heidän olisi palveltava ensi sijassa omaisiaan ja huolehdittava näiden tarpeista ja vain, jos tätä mahdollisuutta ei ole, tulla seurakunnan leskien joukkoon otettuina seurakuntaa palvelemaan. Tämä jälkimmäinen selitys on kielellisesti perustellumpi.
Lesken ei tule hakeutua seurakunnan leskeksi vain siksi, että pääsisi siten vähemmällä, eli "nautinnonhalusta".
Lesken minimi-iäksi määritellään 60-vuotta ja hänen tulee olla ollut vain yhden miehen vaimo. Luultavastikaan ei tarkoiteta niitä, jotka olisivat olleet kaksi kertaa naimisissa ja jääneet leskiksi jo toisen kerran, vaan samaa asiaa kuin piispan kelvollisuusvaatimuksissa, eli sitä, että lesken tuli olla ollut uskollinen avioliitossaan.
Vaikka kohdassa ei suoraan puhuta leskien tehtävistä seurakunnissa, voidaan leskiltä edellytettävistä asioista päätellä, että heidän tehtävänään oli rukoilla toisten kristittyjen puolesta ja mahdollisuuksien mukaan auttaa vierailevien kristittyjen ja julistajien majoituksessa ja ylöspidossa. Lesken virkaan kuului myös lupaus omistautua Jumalan palvelemiseen muista siteistä vapaina (jae 12 puhuu ensimmäisestä uskollisuudenlupauksesta, kreikkalainen alkuteksti ensimmäisestä uskollisuudesta).
Timoteusta varoitetaan ottamasta alle 60-vuotiaita mukaan leskien joukkoon, koska lesken virkaan liittyi sitoutuminen lesken tehtäviin ja naimattomuus loppuiäksi. Nuorempien tulisi mahdollisuuksien mukaan avioitua uudelleen ja olla siksi antamatta naimattomuuden lupausta. Oli pelättävissä, että nuoremmat eivät yhtä tunnollisesti hoitaisi lesken tehtäviä, vaan kulkisivat seurakunnan lähettäminä talosta taloon pikemminkin juoruja levitellen kuin seurakunnan asialla. Tällaiset lesket antaisivat myös ulkopuolisille huonon todistuksen seurakunnasta ja kristityistä. Seurakunnan leskiä tulisi kuitenkin olla mahdollisimman vähän ja heistä huolehtimisen tulisi tapahtua, jos mahdollista, muun kuin seurakunnan oman kassan kautta. Jos jollain uskovalla naisella on kotipiirissään leskiä, joista hän voisi huolehtia, tulisi näin ensisijaisesti tehdä, jotta seurakunnalle jäisi paremmin mahdollisuuksia hoitaa todella vaille huoltajia jääneitä.
Seurakunnan vanhimmat 1 Tim 5:17-25
Ne seurakunnan johdossa olevat vanhimmat, jotka hoitavat tehtävänsä vastuullisesti, ansaitsevat käännöksen mukaan "taloudellisen tuen." Alkukielessä sanotaan sanatarkasti, että tällainen vanhin on "ansainnut kaksinkertaisen kunnian", mikä voinee tarkoittaa, että iäkkäät seurakunnan tehtävistä vastuulliset saivat seurakunnalta kaksinkertaisen avustuksen verrattuna niihin seurakunnan jäseniin, joilla ei ollut seurakunnallisia tehtäviä.
Seurakunnan vanhimmalla tulee olla sekä omien että ulkopuolisten luottamus. Jos kuitenkin on niin, että seurakunnan johtajan toiminnassa on arvostelun varaa, tulisi siitä olla vähintään kahden, mieluummin kolmen antama todistus.
Timoteusta varoitetaan erityisen painokkaasti olemasta puolueellinen: kaikkia kohtaan tulee noudattaa samoja säännöksiä. Erityistä tarkkuutta tulee noudattaa silloin, kun on kyse seurakunnan virkaan vihittävästä (tämä toimitus tapahtuu kätten päälle panemisella). Näin siksi, että vihkijä vastaa vihkimänsä tekemisistä ja tällöin on vaara, että vihkijä joutuu osalliseksi vihityn tekemistä synneistä.
Timoteus saa ohjeen käyttää hiukan alkoholiakin. Piispat ja seurakunnan kaitsijat eivät saa olla paljon viinin ystäviä, mutta ehdottomalla alkoholinkäyttökiellolla on omat haittapuolensa; tällaisten kieltojen noudattamisesta saattaa tulla niiden noudattajan silmissä ansiollisuus.
Jakeet 24-25 voidaan ymmärtää kahdella tavalla:
a. Kohta liittyy kehotukseen siitä, että papin virkaan vihittävä tulee tarkoin tutkia ja häntä tulee jonkin aikaa seurata, jotta kävisi ilmi onko hän sopiva hoitaman papinvirkaa. Jonkun väärät taipumukset tulevat esille vasta pitemmän ajan kuluessa. Jos tällaiset piirteet tulevat ilmi vasta pappisvirkaa hoidettaessa, on vahinko jo tapahtunut. Siksi tulee olla tarkkana ja profeetan apu olisi tarpeen (Timoteushan asetettiin itse virkaan nimenomaan profeettojen lausumien sanojen tukiessa virkaan vihkimistä). b. Toiset tutkijat ovat sitä mieltä, että tässä puhutaan yleisesti toisaalta niistä synneistä, jotka toiset kristityt voivat havaita ja toisaalta salaisista/salatuista synneistä, jotka tulevat ilmi vasta viimeisellä tuomiolla. Myös salassa tehdyt hyvät työt tulevat ilmi vasta silloin.
Asiayhteyden perusteella selitys a. lienee todennäköisempi.
Jaa ystävillesi: