Media­kirjasto

2. Tim. 03 - Millaista on elämä lopun aikoina?

18.5.2010 ⟩ Olli Koskenniemi

Lopunajan ihmiset

Apostoliseen opetukseen liittyy tietoisuus siitä, että maailma elää jo lopunaikaa ja että kristittyjen elämä tulee vaikeutumaan, tulemaan lähes mahdottomaksi. Jeesus valmisti kuulijoitaan tuleviin vaikeisiin aikoihin (esimerkiksi Mark 13:1-12), ja Paavalin mukaan meidän osanamme on elää lopunaikoja (1 Kor 10:11). Myös Timoteuksen on oltava tästä tietoinen ("Sinun on tiedettävä...").

Ihmisen lopunaikana täyteen mittaan kasvava pahuus esitetään tavallista pitemmän syntiluettelon muodossa (vastaavia syntiluetteloita on Room 1:29-32, 1 Kor 5:10-11, 6:9-10, Gal 5:19-21). Lopunajan synnit voidaan jakaa kahteen osaan: toisaalta ihmisen itsekkyys saa vallan, toisaalta Jumalan sanan vastaiset opit leviävät. Vain omaan itseen ja omaan hyvinvointiin ja onnellisuuteen suuntautuva rakkaus johtaa kaikkien lähimmäiseen liittyvien käskyjen rikkomiseen: enää ei totella vanhempia, valehdellaan, ollaan petollisia ja väkivaltaisia. Lähimmäisestä tulee joko väline omiin nautintoihin pyrkimisessä tai niiden tiellä oleva este, joka on raivattava tieltä. Syy jumalattomaan menoon on se, että ihmiset rakastavat nautintoja enemmän kuin Jumalaa.

Kaiken jumalattomuuden keskellä pyritään kuitenkin säilyttämään kristityn maine ja ulkokuori. Kristillisyydeltä puuttuu voima, koska yhteys Jumalaan ja Vapahtajaan on poikki. Yhteys tällaisiin ihmisiin on katkaistava, kahdestakin syystä: toisaalta jumalattoman menon leviämistä on pyrittävä estämään, toisaalta tällaisiin synteihin langenneet voivat havahtua tilanteeseen jouduttuaan eroon kristittyjen joukosta. Paavali neuvoo korinttilaisia jättämään näkyvästi syntiin langennut "Saatanan haltuun", jotta hänen sielunsa pelastuisi (1 Kor 5).

Toisaalta väärän opin kannattajat eivät vain pyri sulautumaan joukkoon, vaan ovat aktiivisesti liikkeellä: he esiintyvät "opettajina" ja pyrkivät pitkiin keskusteluihin erityisesti naisten kanssa. Luultavasti tarkoituksena oli saada sekä rahallista etua että seksuaalista tyydytystä. Tällaisia opettajia verrataan faraon hovin tietäjiin, jotka pyrkivät estämään Mooseksen aikana israelilaisten lähdön Egyptistä yrittäen taidoillaan ja taioillaan voittaa Mooseksen ja Aaronin. Juutalaisen perimätiedon mukaan näiden tietäjien nimet olivat Jannes ja Jambres (Mooseksen kirjoissa ei heidän nimiään mainita).

Mutta nämä harhaopettajat tulevat kyllä paljastumaan.

Timoteuksen tehtävä

Kaikkien näiden vaikeuksien keskellä Timoteuksen tulee suorittaa palvelutehtäväänsä. Ennenkin hän on pitänyt apostoli Paavalia esikuvana sekä opissa että elämässä.

Jeesus kehottaa omiaan seuraamaan häntä (Matt 8:18-22, Luuk 9:57-60, Joh 13:12-17). Erityisesti Paavalin opetuksessa korostuu kutsu seuraamaan apostolin esimerkkiä ja vaellusta. 1 Kor 11:1:ssä Paavali kirjoittaa: "Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta." Nykyäänkin pappisvihkimyksen yhteydessä kysytään, tahtooko vihittävä vaeltaa niin, että voisi olla esikuvana muille. Tahdoimmepa tai emme, annamme kuvan kristitystä niille, jotka seuraavat meidän elämäämme läheltä. Tarkoitus on, että me voisimme olla Jumalan työtovereita ja heijastaa hänen valoaan ympäristöömme. Jos näin ei tapahdu, tapahtuu päinvastoin. Roomalaiskirjeen toisessa luvussa Paavali puhuu siitä, miten juutalaiset aiheuttavat sen, että pakanat pilkkaavat Jumalaa. Koska juutalaiset opettavat, ettei saa varastaa ja kuitenkin itse varastavat, eivät pakanat ota vakavasti heidän opetustaan, eivätkä suhtaudu vakavasti heidän puheeseensa Jumalasta. Uskomme ei siis ole mikään yksityisasia vaan heijastuu lähiympäristöömme, tahdomme tai emme, joko todistuksena Herrastamme tai hänen luotaan pois ohjaavana todistuksen vastakohtana. Saamme tässäkin asiassa nöyrästi tunnustaa puutteemme ja epäonnistumisemme ja pyytää Jumalalta uutta voimaa ja uudistusta.

Apostoli muistuttaa Timoteusta siitä, että Kristuksen tähden hänellä tulee olla myös valmiutta kärsiä. Paavali muistuttaa niistä kärsimyksistä, joita itse kohtasi ensimmäisellä lähetysmatkallaan Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa (Apt 13:50; 14:5-6,19). Vaino ja vaikeudet eivät ole kristityn elämässä poikkeustilanteita, sillä Paavali korostaa, että jokainen, joka haluaa elää Kristuksen omana ja vaeltaa Jumalan sanan mukaan, joutuu vainon kohteeksi ja vaikeuksiin.

Timoteus voi kaikkien vaikeuksien keskellä olla varma siitä, että se pohja, jolle hän on rakentanut ja jolle hänen äitinsä ja isoäitinsä ovat rakentaneet, kestää. Paavali tarkoittaa Vanhan testamentin luomaa pohjaa. Pyhät kirjoitukset (Raamattu, nyt tarkoitetaan siis Vanhaa testamenttia, Uutta testamenttiahan ei vielä ollut!) ovat syntyneet Jumalan Hengen voimasta ja välittävät siksi Jumalan omia neuvoja ja ohjeita opetukseen, kasvatukseen ja Jumalan tahdon mukaiseen vaellukseen.