Media­kirjasto

Filem. 00 - Johdanto

18.5.2010

Paavalin kirje Filemonille on luonteeltaan yksityiskirje. Apostoli on kirjoittanut sen ystävälleen ja uskonveljelleen Filemonille. Kirje on lyhyt ja käsittelee varsinaisesti vain yhtä kysymystä.

Paavali istui vankilassa syytettynä siitä, että hän julistaa evankeliumia Jeesuksesta. Hänen luokseen saapui orja nimeltä Onesimos. Orja oli Paavalin tuttavan Filemonin omaisuutta. Nyt hän oli kuitenkin matkalla, jolle hänen isäntänsä ei ollut antanut lupaa. Mahdollisesti Onesimos oli tahtonut päästä vapaaksi ja siksi karannut isäntänsä talosta. Toinen mahdollisuus on se, että Onesimos oli tavalla tai toisella tuottanut Filemonille vahinkoa ja tästä syystä pakoili nyt isäntäänsä.

Luvattomilla teillä kuljeskelevan orjan asema Rooman valtakunnassa oli hyvin turvaton. Hänet voitiin milloin vain ottaa kiinni ja palauttaa isännälleen. Isännällä oli rajaton oikeus päättää, mitä hän orjalleen teki. Hän saattoi rankaista orjaa sopivaksi katsomallaan tavalla. Orja voitiin myydä ja pahimmassa tapauksessa hänet tuomittiin kuolemaan varoitukseksi muille pakomatkaa suunnitteleville.

Onesimos tuli Paavalin luo mielessään ilmeisesti vain yksi ajatus. Hän tahtoi saada apostolilta suosituskirjeen, jonka turvin hän voisi palata isäntänsä luo. Rooman valtakunnassa tapahtui usein juuri näin. Orja, joka oli karannut tai aiheuttanut isännälleen vahinkoa, saattoi kääntyä isäntänsä tuttavan puoleen ja pyytää, että tämä lepyttäisi isännän ja suosittelisi häntä ottamaan palvelijansa takaisin. Suosituksen turvin orja saattoi palata isäntänsä taloon ja toivoa välttävänsä rangaistuksen.

Emme tiedä, mistä Onesimos keksi tulla juuri Paavalin luo. Ilmeisesti hän oli kuullut apostolista isännältään ja tiesi, että Filemon piti Paavalia suuressa arvossa. Ehkä Onesimos ajatteli, että juuri Paavalilta hän voisi saada kirjeen, joka tehoaisi Filemoniin ja jonka avulla hän välttäisi rangaistuksen.

Paavali ei tyytynyt hoitamaan vain Onesimoksen ajallisia asioita. Apostoli näki orjan todellisen hädän: Onesimos elää epäuskossa ja on siksi matkalla kadotukseen. Tämä on jotain paljon pahempaa kuin vihainen isäntä. Paavali kertoi orjalle Jeesuksesta. Pyhä Henki toimi vankityrmässä: Hän synnytti uskon ja teki Onesimoksesta kristityn.

Paavali lähetti Onesimoksen takaisin Filemonille. Kirje Filemonille on suosituskirje, jonka Paavali antoi isäntänsä luo palaavalle orjalle mukaan. Kirjeessä Paavali vetoaa Filemoniin ja pyytää tätä kohtelemaan Onesimosta rakkaana uskonveljenä.

Tiedämme varmasti, että Paavali kirjoitti kirjeen Filemonille vankilasta. Tämän perusteella emme kuitenkaan voi sanoa, missä kaupungissa kirje kirjoitettiin. Paavali oli elämänsä aikana vangittuna ainakin Efesoksessa, Kesareassa ja Roomassa. Perinteisesti on ajateltu, että kirje on lähetetty Roomasta. Efesos on kuitenkin todennäköisempi kirjoituspaikka. Syy tähän selviää tuonnempana.

Emme tiedä täysin varmasti, missä kaupungissa Filemon asui. Todennäköistä kuitenkin on, että hän asui Kolossassa. Tähän viittaa se, että Kolossalaiskirjeessä mainitaan mies nimeltä Onesimos (Kol 4:9). Hänen sanotaan olevan Kolossasta kotoisin. Tämä antaisi ymmärtää, että Filemon, jonka orja Onesimos oli, asui myös Kolossassa. Aivan varmaa tämä ei kuitenkaan ole. Onesimos oli nimittäin tuohon aikaan varsin yleinen nimi. Siksi on mahdollista, että Kolossalaiskirjeen Onesimos ei ole sama mies kuin se, josta Paavali nyt puhuu. Jos Filemon asui Kolossassa, on ilmeistä, että Paavali kirjoitti kirjeen Efesoksesta. Onesimus olisi tuskin lähtenyt seikkailemaan Roomaan asti. Efesokseen hän pääsi teitä pitkin, matka Roomaan olisi vaatinut pitkää purjehdusta. Orjan, joka liikkui ilman isäntänsä lupaa, ei olisi ollut helppo tällaista matkaa taittaa.

Tapaamme miehen nimeltä Onesimos myös eräässä myöhemmässä kristillisessä kirjoituksessa. Antiokian piispa Ignatios kertoo noin vuonna 100 kirjoittamassaan kirjeessä, että Efesoksen piispa oli nimeltään Onesimos. Emme tiedä, onko kysymyksessä orja, joka kääntyi kristityksi Paavalin vankityrmässä. Mahdotonta tämä ei ole. Ajan puolesta sopisi hyvin, että karanneesta orjasta olisi tullut seurakunnan johtaja. Paavali kirjoitti kirjeen Filemonille noin vuonna 60, jolloin Onesimus on voinut olla 20 vuoden ikäinen. Vuonna sata hän olisi ollut 60 vuoden vanha - ikänsä puolesta siis täysin sopiva piispaksi.

Vaikka kirje Filemonille on yksityiskirje, on se samalla koko seurakunnalle osoitettu. Se on tarkoitettu myös meille luettavaksi - onhan se mukana Raamatussa. Kirjeessä on siis monia asioita, jotka Jumala tahtoo meille sanoa.