Media­kirjasto

Fil. 04 - Iloinen kristillisyys

9.11.2010 ⟩ Olli Koskenniemi

Iloinen kristillisyys - luku 4

Viimeisen luvun toistuvat kehotukset iloita ovat antaneet aiheen kutsua koko kirjettä ilon kirjeeksi. Tänään tutustumme erityisesti niihin syihin, joiden perusteella Paavali voi vankilasta käsinkin käydä iloista kirjeenvaihtoa.

Iloitkaa Herrassa! (4:1-9)

Paavali käyttää tässä jaksossa kolmesti erästä suosikki-ilmaustaan "Herrassa" (edellisen käännöksen mukaan): "seisokaa lujina Herrassa" (4:1), "...olemaan yksimielisiä Herrassa" (4:2) "iloitkaa aina Herrassa" (4:4). Uudessa käännöksessä nämä kohdat on korvattu käännöksillä "pysykää lujina uskossanne Herraan" ja "iloitkaa aina Herran omina". Uuteen käännökseen on menty lähinnä siksi, että ilmaisu "Herrassa" on suomen kielelle vieras.

Kun tarkastelemme uusia käännöksiä ilmaisulle "Herrassa", huomaamme, että niiden sisältö on kaventunut alkuperäisestä: pysyminen Herrassa on tulkittu pysymiseksi uskossa (tämä sana on komitean lisäys tekstiin). Varmasti tämäkin sisältyy ilmaisuun, mutta ilmaisu on laajempi: se liittyy kehotukseen elää evankeliumin arvon mukaisesti, olemista lujana todistajan tehtävässä (juuri edellähän Paavali on itkien puhunut Jeesuksen ristin vihollisista, jotka ovat matkalla kadotukseen, 3:18-19) ja varuillaan olemiseen, ettei maailman mielen mukainen elämä tempaa mukaansa.

"Iloitkaa Herran omina" on myös vain osa ilmaisun "iloitkaa Herrassa" sisällöstä. Ilon lähteenä on läheinen yhteys Herraan ja Vapahtajaan, joka vaikuttaa jokapäiväisessä elämässä monin eri tavoin. Ei ole mahdollista korvata ilmaisun "Herrassa" monipuolista sisältöä aina uusissa yhteyksissä eri ilmaisulla samalla sisällön köyhtymättä.

Ehkä selvimmin tämä käy ilmi kolmannesta käännöksessä ilmaisulle "Herrassa" (4:2). Keskenään riiteleviä naisia Euodiaa ja Syntykheä – nämä naiset ovat muuten meille tuntemattomia – Paavali kehottaa sopuun ja olemaan yksimielisiä "Herrassa". Tämän komitea kääntää ja tulkitsee varsin vapaasti "elämään sovussa Herraa palvellen". Ilmaisuun "Herrassa" liittyy tässä myös sovussa eläminen Jeesuksen tähden ja hänen yhteydessään eläminen, ei vain Herran palveleminen.

Edellisessä Kirkkoraamatussa Paavali kehottaa oikeaa Synsykostaan auttamaan arvon naisia sopuun. Käännöskomitean mielestä kyseessä ei ole erisnimi, vaan työtoveria tarkoittava sana. Täyttä varmuutta siitä, onko kyseessä nimi vai ei, ei ole: eräät uudemmat käännöksetkin ovat säilyttäneet käännöksessä nimen Synsykos. Tällöin kyseessä olisi meille muuten tuntematon Paavalin työtoveri. Itse kohdan ymmärtämisen kannalta ei kyseessä tosin ole iso ongelma, sillä emme tiedä ketä työtoveriaan Paavali tässä tarkoittaa, vaikka tulkitsisimmekin tässä sanan tarkoittavan työtoveria yleensä. Emme myöskään tunne lähemmin Paavalin nimeltä mainitsemaa Klemensiä.

Paavali sanoo, että hänen työtoveriensa nimet ovat kirjoitettuina elämän kirjaan. Elämän kirjasta puhutaan jo Vanhassa testamentissa (Dan. 12:1). Tällä Paavali viittaa siihen, että pelastuksen perustana ei ole ihmisen suoritus, vaan Jumalan valinta ja armahdus.

Paavali kehottaa filippiläisiä iloitsemaan ja olemaan lempeitä kaikkia ihmisiä kohtaan. Näin sanoma Kristuksen rakkaudesta menee eteenpäin. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että Herran toinen tulemus on jo lähellä. Kaikki maallinen on katoamassa ja kaikki itsekkyys ja riita pitävät väärällä tavalla kiinni tässä maailmassa.

Kristittyjen ei tarvitse myöskään olla mistään huolissaan, sillä Jumala pitää heistä huolen. Huolehtimisen sijasta kristitty saa rukouksessa turvata kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka pitää omistaan huolen ja antaa rauhan heidän sydämiinsä.

Paavalin mukaan Jumalan rauha varjelee kristittyjen sydämet ja ajatukset Kristuksessa Jeesuksessa. Paavali käyttää sotatermiä "suojella, varjella". Jumalan rauha on kuin kristittyjen suojavartio. Komitea kääntää ilmaisun "Kristuksessa" tällä kertaa "että pysytte Kristuksen Jeesuksen omina", mikä on taas vain osa ilmaisun rikkaudesta. Kyse on rukouselämästä ja ajatusmaailmasta, joissa Kristuksen tulee vallita omien itsekkäiden toiveiden ja unelmien asemesta.

Jakson lopussa Paavali muistuttaa kertauksenomaisesti mihin hän odottaa seurakuntalaisiltaan: Totuus tulee ensimmäisenä. Valheella ja vääryydellä ei tule olla mitään sijaa. Kunnioittamisen arvoinen tarkoittaa elämäntapaa, josta pakanat voivat ottaa esimerkkiä ja joka samalla kertoo kristittyjen elämässä vaikuttavasta Jumalasta. Toisin sanoen Paavali muistuttaa siitä, että vaelluksellamme kerromme Jumalasta toisille tai kiellämme hänet. Oikea tarkoittaa oikeaa ja rehellistä suhtautumista lähimmäiseen. Puhtaudella Paavali tarkoittaa moraalia ja ajatuksia.

Tällaisesta elämäntavasta on Paavali itse ollut esimerkkinä filippiläisille. Kuten aikaisemmin olemme huomanneet, ei Paavali hävennyt asettaa itseään esikuvaksi samalla kun hän tunnustautui itse Kristuksen seuraajaksi. "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minäkin olen Kristuksen seuraaja." Paavalin kehotus päättyy lupaukseen: "rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne." Toisin sanoen kun Jumalan sanan mukainen opetus saa sydämissämme sijaa, saamme itse Jumalan seuraamme. Toisaalta tiedämme, että vain Jumala itse vaikuttaa sanassaan ja saa aikaan sen mukaista elämää.

Kiitos! 4:10-20

Paavali on saanut vastaanottaa lahjan filippiläisiltä. Vaikka hän onkin siitä kiitollinen, sanoo hän myös selvästi, ettei sen saaminen kuitenkaan ollut mikään välttämättömyys. Mutta Paavali ymmärtää varmasti, että lahjan lähettäminen on yksi osoitus filippiläisten halusta elää kristittyinä ja palvella vaikeuksissa olevaa kanssakristittyä ja siksi hän ottaa sen vastaan ja luopuu samalla ylpeytensä aiheesta tulla toimeen ilman seurakuntien avustusta. Kirjeessä korinttilaisille (1. Kor 9:15) Paavali kirjoitti – toimiessaan vapaana evankeliumin työssä! – mieluummin kuolevansa kuin ottavansa avustusta vastaan.

Paavali osaa elää ja olla tyytyväinen erilaisissa oloissa. Luonnostaan se ei olisi hänelle mahdollista, mutta hän voi sen tehdä "hänessä (Kristuksessa)", komitean mukaan "hänen avullaan" – yhtä hyvin hänen omanaan, hänen yhteydessään ja kaikkea tätä yhtäaikaa.

Samoin kuin Jumala on pitänyt huolta Paavalista, tulee hän varmasti pitämään myös filippiläisistä. Näyttää siltä, että Paavalin saama lahja on ollut sitä suuruusluokkaa, että Paavalin täytyi ajatella pienen seurakunnan kärsivän puutetta sen annettuaan. Paavalin mukaan on varmaa, että rakkaus ja anteliaisuus Kristuksen tähden ei johda puutteeseen.

Tervehdykset ja lopputoivotus 4:21-23

Paavali lähettää tervehdyksen pyhille Jeesuksessa Kristuksessa. Komitea kääntää "Jeesuksen Kristuksen pyhille", joka tuntuu varsin oudolta ilmaisulta. Kyse on pyhyyden perustasta, Jeesuksen sovitustyöstä sekä kasteen ja uskon kautta syntyneestä pelastavasta yhteydestä, joka komitean ehdotuksesta on vaikeasti luettavissa.Varmaa ei ole, miksi Paavali mainitsee tervehdyksen yhteydessä nimenomaan ne kristityt, jotka kuuluivat keisarin palveluskuntaan. Ehkä jotkut heistä olivat syntyisin Filipistä tai muuten filippiläisille tuttuja, olihan myös Filipissä keisarin virkamiehiä.

Paavali päättää kirjeensä siihen, mistä hän sen aloitti: armon toivotukseen.