Media­kirjasto

Hepr. 05

19.1.2011 ⟩ Esa Luomaranta

Kirje heprealaisille - luku 5

Vanhan testamentin ylimmäinen pappi - Kristus ylimmäisenä pappina 5:1-10

Nyt Heprealaiskirjeen kirjoittaja pääsee pääaiheeseensa: Kristus on ylimmäinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Jakeissa 1-4 kirjoittaja esittelee Vt:n asettamat vaatimukset ylimmäiselle papille. Jakeissa 5-10 osoitetaan, että Jeesus on täyttänyt nämä vaatimukset. Esitystapa noudattaa ns. kiastista järjestystä. Kun ensin on esitetty vaatimukset a-b-c-d-e, niin sitten niiden täyttäminen esitetään käännetyssä järjestyksessä e-d-c-b-a. Antiikin aikana tämä oli yleisesti käytetty tyylikeino.

Vanhan testamentin vaatimukset ylimmäiselle papille:

  • 5:1 a) Ylimmäisen papin täytyi olla ihminen, niiden joukosta valittu, joiden puolesta hän toimi pappina.
  • 5:1 b) Hänen tehtävänsä oli hoitaa ihmisten suhdetta Jumalaan ja sitä hän toimitti uhraamalla uhreja syntien sovittamiseksi.
  • 5:2 c) Koska hän oli itsekin ihminen, hän saattoi ja hänen tuli sääliä muita ja kohdella heitä myötätuntoisesti.
  • 5:3 d) Ihmisenä hänkin lankesi syntiin ja siksi hänen täytyi uhrata itsensäkin edestä.
  • 5:4 e) Kukaan ei voi itse ottaa ylimmäisen papin asemaa ja arvoa itselleen, vaan Jumala kutsuu ja asettaa tehtävään.

Jeesus täytti vaatimukset:

  • 5:5 e) Jeesuskaan ei itse ottanut ylimmäisen papin virkaa, vaan Jumala asetti Hänet siihen. Hän ei tullut Aaronin suvusta, vaan Melkisedekin järjestyksen mukaan vrt. Ps. 110, 1. Moos. 14.5:7
  • d) Jeesuskin uhrasi Jumalalle itsensä edestä. Hänen uhrinsa oli rukousta (vrt. 13:15 ja Ilm. 8:2-5). Ehkä kirjoittajalla on ollut mielessään Jeesuksen taistelut kiusauksissa, Getsemanessa ja ristillä. Koko Hänen elämänsä oli koettelemusta, jotta Hänet havaittaisiin uskolliseksi toisin kuin muut ihmiset (vrt. Fil. 2:8). Ahdistuksissaan Jeesus uhrasi rukouksia Jumalalle.
  • 5:8 c) Jeesus oppi kuuliaisuuden kärsimystensä kautta, ts. osoitti loppuun asti kuuliaisuut- taan Jumalalle. Ihmisen osan täysin eläneenä Hän voi auttaa meitä monin tavoin kiusattuja (2:18, 4:15).
  • 5:9 b) Jeesus uhrasi yhden ainoan, mutta kaikille kaikkialla ja joka aika riittävän uhrin, itsensä. Siinä syntiuhrissa on meidän kaikkien iankaikkisen autuuden/pelastuksen syy (kr. aitia).
  • 5:10 a) Jeesushan oli tavallinen ihminen, puusepän poika (2:14). Jumala on ilmoittanut meille, että samalla Hän oli jotakin aivan muutakin, Melkisedekin kaltainen. Melkisedek oli historiallinen hahmo, mutta samalla hänessä oli jotakin yli tavallisten inhimillisten mittojen ulottuvaa. Jotain samaa on Kristuksessa.

Korviltaan laiskat 5:11-14

Kirjeen kristologinen opetus katkeaa hetkeksi, kun kirjoittaja nuhtelee kuulijoitaan. He ovat käyneet hitaiksi kuulemaan, korviltaan laiskoiksi. Kristillinen perusoppi (vrt. katekismuksen kristinoppi) olisi pitänyt olla heille jo selvä. Kuitenkin he olivat jääneet lapsen asteelle uskossaan (kr. neepios=vauva, vastasyntynyt). Meidän tulisi oppia erottamaan hyvä pahasta, niin ettemme "olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä" (Ef. 4:14). Pietari antaa selkeän ohjeen kasvuun kristittynä, so. Raamatun sanaan juurtuminen, 1. Piet. 2:1-2. Lisäksi meidän on hyvä lukea selkeää luterilaista kirjallisuutta.