Lehtitilaukset

Erinomaista luettavaa sinulle tai lahjaksi ystävällesi!

» Sanansaattaja
» nuorille Nuotta
» lapsille Vinkki

Siirry tilauslomakkeelle

Luther-kirkko ehdolla Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon saajaksi

Helsingin Luther-kirkko on saanut merkittävää tunnustusta. Luther-kirkko on ehdokkaana Europa Nostran kulttuuriperintökilpailun vuoden 2017 palkinnon saajaksi. Europa Nostra on kulttuuriperintöjärjestö, joka toimii 40 maassa. Järjestö tekee läheistä yhteistyötä Euroopan unionin kanssa ja on saanut tehtäväkseen muun muassa jakaa EU:n vuosittaiset kulttuuriperintöpalkinnot.

Helsingin Luther-kirkon historia on ainutlaatuinen. Sley rakennutti uusgoottilaisen rukoushuoneen Helsinkiin Fredrikinkadulle vuonna 1894 K.A.Wreden suunnitelmien mukaan. Vuonna 1931 Hilding Ekelund laati muutos­ ja lisärakennussuunnitelman, jonka mukaan Wreden rukoushuone muutettiin Suomen ensimmäiseksi funkkis­tyyliseksi kirkoksi. 1980­luvulla suunniteltiin huonoon kuntoon päässeen kiinteistön purkamista. Kirkko päätettiin kuitenkin suojella, mutta Sley joutui myymään kiinteistön.

Luther-­kirkon tilat muutettiin ravintolaksi. Vuodesta 1995 lähtien entisen kirkon tilassa toimi lukuisia eri ravintoloita, joista kukin vuorollaan turmeli kirkon sisätiloja. Lopulta entisestä kirkkotilasta oli jäljellä vain mustaksi maalattu luola. Vuonna 2014 Sley päätti palata takaisin aikaisemmin omistamaansa kirkkoon ja aloitti huomattavat kunnostustyöt tuhoutuneen kirkon palauttamiseksi Ekelundin suunnitelmia kunnioittaen kirkolliseksi toimintakeskukseksi. Kirkko avattiin uudistettuna toukokuussa 2016. Sley teki merkittävän kulttuurityön myös eurooppalaisessa mittakaavassa pelastaessaan kirkon.

Voittajat kulttuuriperintökilpailussa julistetaan 13. toukokuuta. Maailmankuulu oopperalaulaja ja kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostran puheenjohtaja Plácido Domingo jakaa Turussa Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteiset kulttuuriperintöpalkinnot komissaari Tibor Navracsicsin kanssa.  Palkintojuhla on osa isoa eurooppalaista kulttuuriperintötapahtumaa European Heritage Congressia, joka järjestetään Turussa 10.–14. toukokuuta 2017 osana itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa.

Luther-kirkko on ehdolla palkinnon saajaksi Konservointi-kategoriassa. Se on kyseisen kategorian ainoa suomalainen ehdokas. Muut kilpailuluokat ovat Tutkimus ja dikititointihankkeet sekä Koulutus ja tietoisuuden lisääminen.

• Silja-Kaisa Pöyliö
    silja-kaisa [dot] poylio [at] sley [dot] fi