Yksinkertainen ruokavalio 3:1-4
Sananjulistajien merkitys 3:5-9
Sananjulistajan tehtävä 3:10-17
Paavali jatkaa kuvakielen käyttämistä. Seurakunta on Jumalan rakennus. Korinttiin saavuttuaan Paavali oli ryhtynyt rakennusmestariksi ja laskenut rakennukselle lujan perustan. Toinen Jumalan työläinen, siis joku muu sananjulistaja, oli jatkanut työtä rakentamalla Paavalin laskemalle perustalle. Itse rakennus ei kuulunut sen enempää Paavalille kuin toisellekaan rakentajalle, vaan Jumalalle. Paavali varoittaa ankarasti ketään rakentamasta Korintissa jollekin muulle perustalle kuin minkä hän oli laskenut, nimittäin Kristukselle ja hänen ristinkuolemalleen. Se on ainoa pohja, joka kestää. Sille perustalle jokainen työläinen rakentaa niin hyvin kuin taitaa, käyttäen hyväkseen erilaisia rakennusaineita. Viimeisellä tuomiolla sitten tuli koettelee, kestääkö rakennus vai ei. Voi käydä niin, että tuomiopäivänä jonkun sananjulistajan työ paljastuu nollan arvoiseksi – toisin sanoen hänen vaivalla rakentamansa rakennus, esimerkiksi Korintin seurakunta, palaa poroksi tuomiolla eikä yksikään pelastu. Siinä tapauksessa että Jumalan työntekijä on kuitenkin rakentanut Kristus-kalliolle, vaikka taitamattomastikin, hän itse pelastuu. Kuitenkin hän joutuu kulkemaan ikäänkuin tulen läpi, saamatta mitään mukaansa Jumalan valtakuntaan. Tämä kohta ei siis puhu kiirastulesta. Se ei yleensäkään puhu maallikosta, vaan paimenista, sellaisista joille on uskottu vastuu Jumalan seurakunnasta. Silti tällaisen säpsähdyttävän kuvan tarkasteleminen tekee hyvää kaikille kristityille. Viimeisenä päivänä tuomio alkaa Jumalan huoneesta eli seurakunnasta. Silloin katsotaan, kestääkö rakennus vai ei. Paavalin sanoissa on nähtävä kevyesti verhottu varoitus Korintin opettajille.
Paavali ottaa esille vielä yhden varoittavan sanan. Hän ei ollut Korintissa rakentanut mitä hyvänsä rakennusta, vaan Jumalan temppeliä, jossa Herran Henki asuu. Vanha testamentti korostaa useaan kertaan, että Jumalan temppeli on pyhä ja loukkaamaton paikka, jota kukaan ei voi hävittää (Ps 125, 129, 132). Jos nyt joku on käynyt tihutöissä Korintin seurakunnassa ja saattanut sen luopumaan oikeasta opista, siitä ei hyvä seuraa. Jos joku tuhoaa Jumalan temppelin, Jumala tuhoaa hänet. Koko tästä luvusta näemme, että kaikkien kristittyjen hengellisen pappeuden lisäksi on olemassa paimenen virka. Joku kantaa vastuun seurakunnasta ja siitä, mitä hän on siellä tehnyt.
1. Kor. 3:18-23
Tässä jaksossa Paavali alkaa vähitellen kulkea kohti yhteenvetoaan, jonka hän tekee lopullisesti 4. luvussa. Tässä hän korostaa sitä, miten korinttolaisten puolueriidat ovat täysin tarpeettomia ja typeriä. Niiden taustalla on ihmisen halu korottaa itsensä viisaammaksi kuin muut. Paavali palaa toisessa luvussa käsittelemäänsä aiheeseen. Evankeliumi ei ole inhimillisen viisauden mukainen oppi. Jos joku luulee olevansa viisas, tulkoon tyhmäksi ja omistakoon viisauden Kristuksessa. Ihmisten takia ei kannata rakentaa riitaa Jumalan seurakunnassa. Paavali, Apollos ja Keefas (=Pietari) ovat kaikki Jumalan antamia työntekijöitä hänen omalle pellolleen. Kaikki tähtää korinttolaisten parhaaksi, aivan niin kuin Jumala on muutenkin jakanut korinttolaisille lahjojaan tuhlaillen. Jumalan hemmottelemana kukaan ei saa kuitenkaan joutua kiusaukseen ajatella, että seurakunta kuuluisi hänelle. Se kuuluu Kristukselle, jonka nimeen korinttolaiset on kastettu, ja Kristuksen välityksellä yksin Jumalalle. Siksi seurakuntalaisten täytyy oppia antamaan kunnia yksin Herralle.