Raamattu- ja lähetysteologiset päivät

 
Details
Start:

14 elokuun - 21:00

End:

17 elokuun - 20:59

Click to Register: Click to Register
Venue

Karkun evankelinen opisto, Mainiementie 50, 38100, Suomi

”ME TUNNUSTAMME”
Nikean uskontunnustuksen 1700-juhlavuosi jatkuu elokuussa Karkun Raamattu- ja lähetysteologisilla päivillä. Tapahtuma on tarkoitettu jokaiselle kristillisen uskon, lähetyksen ja teologian kysymyksistä kiinnostuneelle aina ammattilaisesta riviseurakuntalaiseen. Tervetuloa tekemään löytöjä, rakentumaan ja keskustelemaan yhdessä!
Tapahtuman pääpuhujana on Phillip Cary (USA), jonka luennot jatkavat tammikuussa Perusta-lehden teologisilla päivillä avattuja teemoja. Caryn luentojen aiheet Karkussa ovat:
Raamatun Jumala ja Nikean uskontunnustus
Nikean uskontunnustus on kristillisen ilosanoman tiivistelmä. Se teroittaa hyviä uutisia siitä, kuka Jumala on ja mitä hän tehnyt meidän ja meidän pelastuksemme tähden. Uskontunnustuksen kieli on peräisin Raamatusta, ja samalla se antaa kehykset sille, miten voimme puhua uskollisesti Raamatun Jumalasta.
Miten kirkko tunnustaa uskoaan?
Nikean uskontunnustus on kristillisen uskon lausumista julki. Nikean tunnustus on tärkein ja laajimmin käytetty uskontunnustus kristillisen kirkon historiassa. Nikean credon tutkiminen auttaa ymmärtämään, miten kirkon identiteetti syntyy ja rakentuu sen tunnustaman uskon varassa.
Hinta omin liinavaattein
– 190 euroa sisältäen täysihoidon 2-hh (suihku ja wc yhteistiloissa)
– 230 euroa sisältäen täysihoidon 1-hh (suihku ja wc yhteistiloissa)
– 230 euroa sisältäen täysihoidon ja mukavampi 2-hh, jossa wc ja suihku
– 270 euroa sisältäen täysihoidon ja mukavampi 1-hh, jossa wc ja suihku
Majoitustilat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä toiveet huomioiden. Mikäli haluamaanne majoitusvaihtoehtoa ei ole vapaana, otamme teihin yhteyttä.
Liinavaatteet 15 <a href="http://euroa.
Jälki-ilmoittautuneille” target=”_blank” title=”euroa.
Jälki-ilmoittautuneille”>euroa.
Jälki-ilmoittautuneille 10 euron lisä<a href="http://maksu.
Kurssi” target=”_blank” title=”maksu.
Kurssi”>maksu.
Kurssi laskutetaan, mikäli osallistumista ei ole peruutettu viimeistään kurssin alkamista edeltävän päivän <a href="http://aikana.
Opiskelija-alennus” target=”_blank” title=”aikana.
Opiskelija-alennus”>aikana.
Opiskelija-alennus -50%
Lapsi alle 3 v. ilmaiseksi, 3-12 v. 95 <a href="http://euroa.
Jos” target=”_blank” title=”euroa.
Jos”>euroa.
Jos tarvitset lastenhoitoa, kerro se ilmoittautumisen yhteydessä.
Ilmoittautuminen 11.8. mennessä.
 
Perjantai 15.8.

16.30 Ilmoittautuminen ja majoittuminen alkaa
17.00-18.00 Päivällinen
18.00 Päivien avaus, Juhana Tarvainen 
18.15 Phillip Cary: The God of the Bible in the Nicene Creed
The Nicene Creed is a summary statement of faith in the Gospel, bringing into focus the good news of who God is and what he has done for us and our salvation.  It draws its language from the Bible and in turn provides a framework for speaking faithfully about the God of the <a href="http://Bible. 
Kommenttipuheenvuoro” target=”_blank” title=”Bible. 
Kommenttipuheenvuoro”>Bible. 
Kommenttipuheenvuoro Antti Koskenniemi ja moderoitu keskustelu (Mentimeter, Martti)
20.00 Suuri Elokuinen Barbeque opiston takapihalla
-grillit kuumana 20.00-21.30
-saunat kuumana puoleen yöhön
Iltalaulu ja iltarukous klo 22 rantasaunalla
Lauantai 16.8.
8.00-9.00 Aamiainen
9.10 Aamuhartaus 
9.30 Phillip Cary: The Church and Its Confession of Faith
A Creed is a confession of faith, and the Nicene Creed is the most important and widely-shared confession of faith in the history of the Christian church. To understand the importance of this common confession is to understand how the church is shaped and defined by its faith. 
Kommenttipuheenvuoro Sammeli Juntunen ja moderoitu keskustelu
11.30-12.30 Lounas
12.30-13.45 Kanavat I
-Phillip Cary: Trinity and Christology in terms of Greek Philosophy in the Nicene Creed: Are there unbiblical words in the Creed? Where did they come from? Can we believe in triune God without philosophical ideas? Was and is philosophy inimical to Christian faith?
-Joona Salminen: Tuoreimmat uutiset Nikaiasta! Miten ja mitä tiedämme Nikaian kokouksesta? – Missä on alkuperäinen Nikean kirkolliskokouksen teksti? Kuka tekstin laati? Millaisia kuvauksia on säilynyt Nikean konsiilista (325)? Keksittiinkö uskontunnustukset vasta 300 vuotta Uuden testamentin kirjoittamisen jälkeen valtapoliittisista syistä?
-Anni Maria Laato: Olen kristitty – Tunnustaminen, vainot ja marttyyrius: Uskon tunnustamisella voi olla vaarallisia seurauksia vielä nykyäänkin. Mitä uskon ääneen lausuminen voi dramaattisimmillaan tarkoittaa? Miksi usko Jeesukseen oli antiikin aikana välillä niin hengenvaarallista? Millaisia seurauksia marttyyrikuolemilla oli kirkon uskolle ja kristityille? Entä pitääkö marttyyriksi ja vaikeuksiin hakeutua aktiivisesti?
-Sammeli Juntunen: Äänimaljoja, hiljaisuutta vai kreikkalaisia käsitteitä? Miksi Jumalasta voi puhua sanoin ja määritelmin? Miksi Jumalasta voi puhua ihmiskielen sanoin? Onko opillinen kieli vain uskonnollista runoutta? Onko olemassa oikeaa ja väärää oppia? Onko hiljaisuus ja sanaton ihmettely kristinuskon keskeinen sanoma?
-Annukka Häkämies: Mielenterveyden ongelmat sielunhoidossa: Millä tavalla uskonasiat näkyvät mielenterveysongelmissa? Aiheuttaako kristinusko masennusta, psykooseja tai pakko-oireita? Miten hengellinen ja psyykkinen apu voivat kohdata sielunhoidossa?
-Lauri Thurén: Missä kohtaa nyt seistään tai kaadutaan tunnustustaisteluissa? Tunnustus on tunnus, josta ystävä tunnetaan. Kristinuskon alkuvuosisatoina se oli oikea kristologia, Lutherin ja Hedbergin aikaan oikea oppi pelastumisesta ja Jumalan armosta. Yhdistääkö nykyään totisia kristittyjä lähinnä käsitys avioliitosta ja pappisvirasta?
-Timo Nisula: Kirkko on yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen: Nikean uskontunnustus kuvaa neljä jykevää kirkon tuntomerkkiä. Mitä ne tarkoittivat silloin ja nyt? Mistä tuntomerkit ovat peräisin? Voisiko tuntomerkkejä keksiä vielä lisää?
-Henna-Maria Harju: Uskonoppi ja gospelmusiikki – Miten kristinuskon sisällöt näkyvät ja kuuluvat hengellisissä lauluissa ja suomalaisessa gospelissa? Onko musiikin tehtävä opettaa vai antaa hengellisiä kokemuksia? Vieläkö tulee ajatella, että ’ylistyksen ja rukouksen opetukset ovat samoja kuin uskon opetukset’ (lex orandi, lex credendi)?
14.00-14.30 Kahvi
15.00-16.30 Kanavat II
-Phillip Cary: Trinity and Christology in terms of Greek Philosophy in the Nicene Creed: Are there unbiblical words in the Creed? Where did they come from? Can we believe in triune God without philosophical ideas? Was and is philosophy inimical to Christian faith?
-Joona Salminen: Tuoreimmat uutiset Nikaiasta! Miten ja mitä tiedämme Nikaian kokouksesta? – Missä on alkuperäinen Nikean kirkolliskokouksen teksti? Kuka tekstin laati? Millaisia kuvauksia on säilynyt Nikean konsiilista (325)? Keksittiinkö uskontunnustukset vasta 300 vuotta Uuden testamentin kirjoittamisen jälkeen valtapoliittisista syistä?
-Anni Maria Laato: Olen kristitty – Tunnustaminen, vainot ja marttyyrius: Uskon tunnustamisella voi olla vaarallisia seurauksia vielä nykyäänkin. Mitä uskon ääneen lausuminen voi dramaattisimmillaan tarkoittaa? Miksi usko Jeesukseen oli antiikin aikana välillä niin hengenvaarallista? Millaisia seurauksia marttyyrikuolemilla oli kirkon uskolle ja kristityille? Entä pitääkö marttyyriksi ja vaikeuksiin hakeutua aktiivisesti?
-Sammeli Juntunen: Äänimaljoja, hiljaisuutta vai kreikkalaisia käsitteitä? Miksi Jumalasta voi puhua sanoin ja määritelmin? Miksi Jumalasta voi puhua ihmiskielen sanoin? Onko opillinen kieli vain uskonnollista runoutta? Onko olemassa oikeaa ja väärää oppia? Onko hiljaisuus ja sanaton ihmettely kristinuskon keskeinen sanoma?
-Annukka Häkämies: Mielenterveyden ongelmat sielunhoidossa: Millä tavalla uskonasiat näkyvät mielenterveysongelmissa? Aiheuttaako kristinusko masennusta, psykooseja tai pakko-oireita? Miten hengellinen ja psyykkinen apu voivat kohdata sielunhoidossa?
-Lauri Thurén: Missä kohtaa nyt seistään tai kaadutaan tunnustustaisteluissa? Tunnustus on tunnus, josta ystävä tunnetaan. Kristinuskon alkuvuosisatoina se oli oikea kristologia, Lutherin ja Hedbergin aikaan oikea oppi pelastumisesta ja Jumalan armosta. Yhdistääkö nykyään totisia kristittyjä lähinnä käsitys avioliitosta ja pappisvirasta?
-Timo Nisula: Kirkko on yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen: Nikean uskontunnustus kuvaa neljä jykevää kirkon tuntomerkkiä. Mitä ne tarkoittivat silloin ja nyt? Mistä tuntomerkit ovat peräisin? Voisiko tuntomerkkejä keksiä vielä lisää?
-Henna-Maria Harju: Uskonoppi ja gospelmusiikki – Miten kristinuskon sisällöt näkyvät ja kuuluvat hengellisissä lauluissa ja suomalaisessa gospelissa? Onko musiikin tehtävä opettaa vai antaa hengellisiä kokemuksia? Vieläkö tulee ajatella, että ’ylistyksen ja rukouksen opetukset ovat samoja kuin uskon opetukset’ (lex orandi, lex credendi)?

17.00-18.00 Päivällinen
19.00 Iltamat 
Yhteislauluja Matti Rusama & band 
Iltahartaus Martti Pyykönen
Musiikkia Henna-Maria Harju
20.15-21.00 Iltapala
21.00-23.00 Saunat ja uintia
Sunnuntai 17.8.
8.00-9.00 Aamiainen
8.45 Aamuhartaus, Timo Vehviläinen, Matti Rusama & band 
9.00 Raamattuopetus, ”Kaikkein vaikein evankeliumiteksti – Ovatko Jeesuksen vertaukset vaikeita ja miksi eivät?” Lauri Thurén 
11.00 Messu
lit. Lasse Räty, s. Lauri Thurén 
12.30 Lounas
13.30 “Kirkko on täällä sitä varten, että täällä kuollaan” – Nikean uskontunnustus, kirkon elämä ja kristillinen toivo 
Tomi Karttusta ja Elina Takalaa haastattelee Timo Nisula  
14.30 Päätössanat, Ville Auvinen 
14.45 Kahvit
 
Opisto saa toisinaan lahjoituksia, joilla tuetaan kursseja. Jos osallistumisellesi on taloudellinen este, voit hakea mahdollista alennusta alla olevasta linkistä aukeavalla lomakkeella.

Hakemus kurssimaksun alentamiseen

 


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: