Raamattupiiriopas: Kolmas kokoontumiskerta. 1. Tess 2:17-3:13

Paavali oli epätietoinen Tessalonikan seurakunnan tilasta. Siksi hän lähetti Timoteuksen ottamaan siitä selvää. Viesti, jonka Timoteus toi seurakunnasta, oli Paavalille ilouutinen. Nyt apostoli sanoo kaipaavansa seurakuntaa suunnattomasti.

  1. Paavali kertoo Saatanan estäneen hänen matkansa Tessalonikaan. Onko puhe Saatanasta vanhanaikaista? Voimmeko nähdä hänen toimivan myös meidän keskuudessamme? Jos voimme, niin miten hän toimii?
  2. Apostolisessa uskontunnustuksessa mainitaan pyhien yhteys. Paavalin rakkaus Tessalonikan kristittyjä kohtaan osoittaa, mitä pyhien yhteys käytännössä voi olla. Voimmeko puhua pyhien yhteydestä omassa seurakunnassamme ja kirkossamme?
  3. Miksi moni luopuu uskosta? Mistä näkee, että joku on luopunut uskosta? Voimmeko tehdä jotain sen puolesta, että näin ei tapahtuisi? Jos voimme, niin mitä? Mitä Paavali teki, että seurakunta ei luopuisi?
  4. Jo ensimmäiset kristityt joutuivat ahdistelun kohteeksi. Kapinoimmeko me ahdistusten keskellä?
  5. Paavali jätti Tessalonikan matkan ajankohdan Jumalan päätettäväksi. Osaammeko me jättää asiamme Jumalan ratkaistavaksi? Tyydymmekö siihen, minkä Jumala näkee hyväksi? Mistä tiedämme, mitä tietä Jumala tahtoo meitä kuljettaa?
  6. Paavali tahtoo antaa lisää opetusta seurakunnalle. Miksi me tarvitsemme Jumalan sanan opetusta? Mistä sitä saamme? Mistä sinä olet sitä saanut?

Päätöshartaus:

Me pyrimme aitaamaan Jumalan milloin mihinkin. Joku ajattelee, että hän asuu vain sävähdyttävissä uskonnollisissa kokemuksissa. Toinen rajaa hänet elämän eräisiin käännekohtiin. Kolmas kirkkoihin ja rukoushuoneisiin. Joku kuolemaan ja tuonpuoleiseen. Sen sijaan monet aitaavat hänet elämän arjen ulkopuolelle. Väärin. Ensiksikin arkielämä on huono pakopaikka. Jumala ei ole aidattavissa. Mutta nytpä on paljon niitä, joille yksinäinen, raskas ja pelottava arki on kovaa todellisuutta. Voisiko Jumala olla siinä? Juuri tässä kaikessa hän on. Raskaissa koettelemuksissa: tässä minä olen. Keskellä väsymystä ja pelkoa: juuri tässä minä olen. Hän ei vain ole siinä, hän on sen kaiken jakaja ja säätelijä. Ja hän tarkoittaa tällä täyttä totta ja kaikkein parasta. Tätä yhtä hän tarkoittaa: Sinä olet minun. Kuljetan sinut juuri tällaisen elämän läpi minun omanani perille. Kristuksen tähden. Pidetään tästä kiinni.

Lauri Koskenniemi/Sydän taivaassa