”Mission possible”

 

Viime viikon perjantaina saapui Suomesta Tokioon kymmenen nuoren aktioryhmä tutustumaan lähetystyöhön Japanissa sekä maahan ja maan kulttuuriin. Ryhmän nimi täällä Japanissa on ”Mission possible”. Ryhmä on majoittunut Suomi-kirkon pappilaan sekä lähettien asuntoon, joten olemme voineet tavata usein viikon aikana. Kirkon lähistölle on kantautunut mukavaa laulujen ja soittojen ääntä sekä puheensorinaa.

Matka Japaniin on monille nuorille elämän ensimmäinen. On ollutkin mielenkiintoista kuulla nuorten puhetta kun he ovat kohdanneet monia uusia asioita. Monet asiat ovat nousseet ihmetyksen asteelle. Hämmennystä herättää mm. asemien väentungos, ruuhkajunat, Tokion kapeat kadut, kovat äänentoistot asemilla. Listaa voisi jatkaa pitkälle. Hämmennystä ei tuota pelkästään japanilainen elämä, vaan myös täällä tehtävä lähetystyö. Ihmisiä on paljon, mutta kirkossakävijöiden joukko pieni.

Japanissa pitkään lähettinä toimineena ja maan elämäntapaan tottuneena on ollut mielenkiintoista kuulla ja keskustella nuorten kanssa heidän kokemuksistaan. Muistan alkuvuosina suhtautuneeni samalla tavoin heidän esille tuomiin asioihin. Vähitellen ne ovat muuttuneet totutuiksi tavoiksi ja itsestäänselvyydeksi. Joudun miettimään, onko tottuminen aina hyvä asia?

Viime viikolla pojallamme oli ensimmäinen koulun järjestämä viikon työharjoittelu. Huoleni aiheena oli, kuinka poikamme selviää täysin uudessa tehtävässä vieraiden ihmisten kanssa. Viikon kuluessa tapahtui hyvää edistymistä, tottumista työpaikkaan. Joskus elämä näyttää menevän päivästä päivään samalla tavoin, rutiininomaisesti. Rutiini ovat hyviä asioita, mutta silloin kun emme enää näe ongelmia emmekä uusia asioita, alamme sokeutua.

Vaarana voi olla sokeutuminen myös Raamatun sanalle. Saamme luottaa, että elävä sana synnyttää ja vahvistaa uskoa kun sitä rukoillen luemme. Raamatussa (Joh. 9) kerrotaan kuinka Jeesus paransi sokeana syntyneen miehen. Näön lisäksi mies sai uskon Jeesukseen Jumalan ainoana Poikana. Raamatun sana avaa silmät myös lähetystyölle. ”Menkää ja tehkää…” Saamme rukoilla, että Jumala avaisi silmämme ja sydämemme aina uudestaan lähetystyölle. Voisimme nähdä työn uusin silmin joka kutsuu palvelemaan ja välttämään ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä.

Rukousaiheita:

• Kiitos nuorista aktiolaisista jotka ovat kiinnostuneita lähetystyöstä
• Kiitos heidän matkan varjeluksesta tähän saakka, pyydämme varjelusta edelleen
• Siunaa Suomi-kirkon seurakuntalaisia ja johda etsijöitä kasteen tielle
• Johdata uuden kokoontumistilan etsinnässä
• Avaa sydämiä Raamatun sanalle


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: