Nettisivut ovat viestinnän kulmakivi

 

Sleyn nettisivut uudistuivat näyttävämmiksi ja helppokäyttöisemmiksi. Muutos oli tärkeä, koska yhdistyksen perustehtävä, evankeliumin julistaminen, on kokonaan viestintää. 

 

Sleyn viestintäpäällikkö Silja-Kaisa Pöyliö kertoo, että idea uusista sivuista heräsi viime keväänä. Samassa yhteydessä päätettiin uudistaa yhdistyksen graafinen ilme, joka oli ollut käytössä ja kymmenen vuotta.

– Halusimme yhtenäistää Sleyn eri työmuodot paremmin. Nyt sivuston käyttö on myös huomattavasti aiempaa helpompaa, Pöyliö toteaa.

– Nettisivujen ja koko liikkeen graafisen yhtenäistämisen myötä myös mielikuva liikkeestä selkenee. Mainostus helpottuu.

Uuden ilmeen luomiseen käytettiin sekä nettisivujen että graafisen ohjeiston osalta ulkopuolista yhtiötä. Sleyn työntekijöistä tiimiin kuuluivat Pöyliön lisäksi kotimaantyön johtaja Juhana Tarvainen sekä graafinen suunnittelija Markus Mäkelä.

– Kokonaisvastuu sivuista on minulla. Kotimaan työn sivuosion tekstiosuuksista vastaa Juhana Tarvainen, ja lähetystyön osion sisällöstä vastaavat lähetysosaston koordinaattori sekä lähetysjohtaja.

Tehokas haku

Mitä uudet nettisivut ja graafinen ilme sitten merkitsevät Sleylle? Pöyliö muistuttaa, että evankeliumin vieminen on oikeastaan pelkästään viestintää, ja viestinnässä nettisivut sekä niiden visuaalinen ilme ovat oleellisia asioita.

– Olemme halunneet luoda sivut, jotka palvelevat Sleytä ja sen tehtävää mahdollisimman hyvin. Teimme sivuista sellaiset, että ne, jotka eivät ennestään tunne työtämme, voisivat löytää netistä helposti haluamansa Sleyhyn liittyvät tiedot.

– Ennen kaikkea haluamme, että sivuilta löytyy kätevästi evankeliumi, ja kaikki se monipuolinen ja rikas elämä, jota Sley on täynnä. Se on ollut tämän projektin tärkein tavoite, Pöyliö sanoo.

Hakutoiminnon avulla surffaaja löytää sivuilta haluamansa nopeasti, lupaa Pöyliö.

– Esimerkiksi tapahtumakalenteri toimii sanahaun avulla. Käyttäjä pystyy tapahtuman nimen tai paikkakunnan nimen perusteella löytämään kiinnostavaa toimintaa.

– Olemme panostaneet myös ajankohtaisuuteen. Sivuille ilmestyy viikoittain paljon uutta, uutisia, saarnoja ja haastatteluja, Pöyliö luettelee.

– Lisäksi käytössä on ”ikoni-kirjasto”, joka kuvittaa ja jäsentää toimintaamme sivustolla. Ikonit ovat varta vasten meidän käyttöömme luotuja, eikä vastaavia ole kenelläkään muulla.

Nyt toimii myös mobiililaitteilla

Entiset nettisivut eivät olleet kovin näppärät puhelimella käytettäväksi, mutta uusien sivujen myötä asia korjaantui.

– Tällä hetkellä 60-70 % kaikesta nettiselaamisesta tapahtuu kännykällä tai tabletilla. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että sivumme toimivat sujuvasti myös näillä laitteilla, kommentoi Sleyn kotimaantyön johtaja Juhana Tarvainen.

– Tulemme uudistuksen avulla paremmin ihmisten tietoisuuteen. Sivut ovat entistä kevyemmät ja ymmärrettävämmät sellaiselle käyttäjälle, jolle evankelinen liike ja sen toiminta ei ole tuttua. Uusien sivujen tarkoitus on siis olla ajankohtaiset ja tavoittaa uusia ihmisiä toimintaamme.

– Myös design on tyylikäs. Sivusto on päivitetty ajanmukaiseen muotoon. Uuden tyyppinen sivustopohja on notkea. Nopea reagointi on mahdollista.

Tarvainen kertoo, että sivuilta löytyy myös paljon arkistomateriaalia, luentoja, opetuksia ja saarnoja, jotka löytyvät nyt entistä helpommin.

– Muun muassa blogimahdollisuudella kannustamme myös uusia vapaaehtoisia mukaan työhömme. Haluamme, että ne jotka tavoitamme, aktivoituvat toteuttamaan kanssamme yhteistä tehtäväämme evankeliumin viemiseksi, Tarvainen sanoo.

– Sivustolla ilmoitamme uusista tempauksistamme. Haluamme, että uusilla vapaaehtoisilla on mahdollisimman matala kynnys osallistua toimintaamme.

– Vaikka sanoma nousee kaukaa historiasta, ja se on muuttumaton, meidän on tärkeä olla ihmisten tavoitettavissa. Vanhan sanoman kanssa on uskallettava tässä ajassa ja soveltaa uusia välineitä, Tarvainen toteaa.

 


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: