Maallistunut uskonnollinen maa

 

Joka vuoden alussa tiettynä päivänä ilmestyvää viikkolehteä ostetaan Virossa kymmenkertainen määrä. Muutoin lehden menekki on aika huono, mutta tuona yhtenä päivänä monet ihmiset ostavat lehden.

Kustantaja tietää tämän ja toimitus painattaakin sitä moninkertaisen määrän. Mitä tässä lehdessä sitten on niin mielenkiintoista? Tuona tiettynä päivänä lehdessä kirjoittaa eräs paikallinen ”tietäjä” alkavan vuoden horoskoopin. Myös muissa lehdissä, internetissä ja televisiossa puhutaan tähän aikaan paljon horoskoopista ja uuden vuoden ennustuksista.

Viro on usein uskonnollisuutta mittaavien tilastojen loppupuolella ja usein mainitaan, että maa on yksi sekulaareimmista Euroopassa. Yhtäältä tämä pitää paikkansa, sillä virolaisista vain pieni osa uskoo Jumalaan ja sen tähden lähetystyö on täällä jatkuvasti tärkeää. Virolaiset ovat kuitenkin varsin uskonnollisia, vaikka edellä mainitut tilastot eivät sitä aina näytäkään. Tässä näyttäisi olevan eräänlainen ristiriita. Virolaiset ovat yhtäältä maallistuneita, mutta toisaalta uskonnollisia.

Suuri osa virolaisista eivät usko Jumalaan, mutta jos järjestettäisiin kysely uskosta ennustuksiin tai kohtaloon, olisi Viro varmaan tilastojen kärjessä. Uskonnollisuus, horoskoopit ja kaikenlainen uuspakanuus on Virossa aika yleistä. Huoneessa ei saisi viheltää, koska se tuo huonoa onnea ja talossa voi syttyä tulipalo. Ystävää ei saa kätellä kynnyksen yli, koska tämä tuo riitaa taloon. Kynttilöitä ja parillista määrää kukkia ei saisi antaa lahjaksi, koska tämä tuo kuoleman lahjan saajalle. Hautajaisissa usein vainaja saatetaan nostaa talon ikkunasta ulos, että vainajan henki ei tulisi takaisin kummittelemaan. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä uskomuksista, jotka ovat levinneet myös kristittyjen keskuudessa. Pohjimmiltaan tällaiset viattomilta tuntuvat uskomukset ovat eräänlaista taikauskoa.

Kristittyinä me olemme todella vapaita koska uskomme, että Jumala on maailman Herra ja meidän rakas Isämme. Meidän ei tarvitse pelätä henkiä tai kirouksia eikä murehtia, sillä mikään kohtalon voima ei vaikuta elämäämme, koska jokainen hetki on Jumalan kädessä. Jeesus muistuttaa meitä tästä kysyen, ”kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?” (Matt. 6:27)

Jumala on suurempi kuin kaikki voimat maailmassa, eikä mikään voi erottaa meitä Kristuksen rakkaudesta. Paavali kirjoittaakin: ”Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room. 8:37,38)

Esirukouspyyntö: Rukoilemme, että Jumala johdattaisi kohtaamisia ja että saisimme viisautta vastata rakkaudella.

Kiitämme siitä, että voimme elää vapaasti kristittyinä ja ilolla jakaa sitä rakkautta, jota olemme itse saaneet kokea.


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: