Ajokilometrejä, hiekkaa ja kohtaamisia

Marja Ochiengin lähettikirje  3/2024

25.3.2024

Paahtavan auringon lämmittämät terveiset Kisumusta.

Viime kirjeessä jätin teille rukousaiheeksi vierailun paimentolaisheimon alueelle, kiitos kaikista rukouksista matkamme puolesta! Reissu tuolle alueelle oli todella onnistunut. Lähdimme kummilapsihankkeen johtaja Mollyn ja kirjanpitäjä Georginan kanssa aamulla ennen kahdeksaa liikenteeseen Kisumusta ja pääsimme majapaikkaan Isioloon illalla vähän ennen seitsemää. Siellä tapasimme piispa Kispanin ja hiippakunnan projekteista vastaavan pastorin. Heidän kanssaan jatkoimme matkaa aamulla vielä noin viiden tunnin ajan ja vasta sitten olimme saapuneet perille kohdealueelle. Viimeiset reilu kaksi tuntia ajoimme todella huonolla tiellä ja välillä tien sivussa. Muutaman kerran minun piti kysyä piispalta, vieläkö olemme matkalla oikeaan suuntaan, sillä välillä tiestä ei ollut tietoakaan. Perille kuitenkin pääsimme. Pari kertaa juutuimme hiekkaan mutta sieltä nousimme nelivedon avulla ja pari kertaa taisi piispakin käydä myös työntämässä autoamme. Milloinkaan aikaisemmin minulla ei ole tullut rakkoja käsiin autolla ajamisesta, mutta nyt sekin tuli koettua koko reissun ajokilometrien jälkeen.

Sisälmysmuhennosta ja lämmin vastaanotto

Illaut nimiseen kylään päästessämme meitä oli vastassa tiimimme diakoniatyöntekijä Nancy puolisonsa Stevenin kanssa. Lisäksi paikalla oli alueelle juuri työnsä aloittanut nuori pastori Lepiir ja hänen puolisonsa. Meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi. He olivat odottaneet meitä saapuvaksi jo aikaisemmin aamupäivällä ja niinpä he tarjoilivat meille keitettyä vuohen sisälmystä ja kuumaa teetä, joka oli tarkoitettu meidän aamupalaksemme. Tämän jälkeen pöytään tuotiin lounaaksi riisiä ja vuohenlihaa. Samalla saimme suunnitella niiden parin päivän ohjelman, joka oli suunnitteilla viettää tuolla alueella. Orpolapsityön kautta tuemme yhdeksää lasta tällä alueella. Minä olin päässyt tapaamaan heidät kolme kertaa aikaisemmin ja odotin kovasti tapaamista lähes kahden vuoden tauon jälkeen.

Saimme tavata kaikki yhdeksän lasta ja heidän huoltajansa. Lapsia ilahdutti uudet tavarat; reppu, peitto, hyttysverkko ja aurinkokennon avulla latautuva valo-radio. Kodeissa pidimme aluksi pienen hartauden ja tämän jälkeen keskustelimme lasten elämästä ja koulunkäynnistä. Kohtaamiset olivat erittäin lämpimiä ja sydäntäni lämmitti tieto siitä, että nämä lapset ovat saaneet käydä koulua.

Huhtikuun suunnitelmia

Lapset ovat koulusta lomalla huhtikuussa muutaman viikon. Tarkoituksenamme on tavata orpotyön tuen piirissä olevat lapset täällä Länsi-Keniassa yhdeksällä eri alueella. Nämä vierailut rukouksiiinne. Työtiimissämme on tapahtunut muutoksia. Tällä hetkellä orpotyössä työskentelee viisi diakoniatyöntekijää, toimistotyöntekijä, kirjanpitäjä sekä hankkeen johtaja. Heidät tahdon jättää myös rukouksiinne. Saadaan uskoa pääsiäisen ilosanoma tänäänkin omaksemme ja elää siinä varmuudessa joka päivä.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

“Sinä olet tullut avukseni, ja minä saan riemuita siipiesi suojassa.” Ps. 63:8

Rukousaiheita

-Huhtikuun kenttävierailut
-Eräs nuori leski, jolla kaksi pientä lasta ja hän itse sairastelee
-Hankkeiden lapset, huoltajat ja työntekijät
-Lisävastuut työtoverin ollessa kotimaankaudella, työ ja vapaa-aika, varjelus liikenteessä
-Kiitetään kaikista Kenian työalan tukijoista
-Sleyn työ niin kotimaassa kuin ulkomailla