Kauranjyvä

 

Eräs ystäväni on töissä myllyllä. Hän pitää huolta siitä, että vilja tulee puitua ja että myllyn koneistot toimivat hyvin. Kerran hän kertoi, että myllyn terät, jotka avaavat ja jauhavat jyvät, pitää vaihtaa aina väliajoin. Ihmettelin, että miten voi olla, että teräksiset osat voivat kulua niin nopeasti, sillä osia tuli vaihtaa jopa joka vuosi. Ystäväni kertoi, että kauranjyvä on niin karheaa, että se pysyy syömään ajan kanssa jopa metallia. Vaikka jyvä on pieni ja vaikka terä olisi hyvästäseoksesta, tapahtuu kulumista. Siemen on vahvempaa kuin teräs!

Jeesus käyttää siementä vertauskuvana Jumalan valtakunnasta ja Jumalan sanasta. Juuri kukaan ei voisi uskoa pientä siementä kädessä pitäessään, ettäsiitä kasvaa puu tai että se on lopulta kykenevä muokkaamaan jopa metallia. Tässä maailmassa Herran työ on usein samaan aikaan niin kätkettyä, mutta myös niin voimallista. Kuin ristillä riippuva Kristus, on Raamatun sana näennäisesti heiveröinen ja monet pikkaavat sitä. Mutta samaan aikaan se on ainoa elämän ja toivon lähde, jonka rinnalle ei voi asettaa mitään tässä maailmassa. Joh 6:68“Simon Pietari vastasi hänelle: ”Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.” Pietari sanoittaa hienosti Jeesuksen sanojen luonteen. Ne ovat täysin uniikkeja, ja ne antavat ikuisen elämän.

Elämä on epävarmaa, kuten viime aikojen uutiset jälleen ovat meille kertoneet. Kuulemme viestiä valtavista tragedioista. Joskus kaukaa, joskus aivan läheltä. Elämä on juuri sellaista, kuin Raamattu sen kuvaa. Sitä ei voi hallita, eika kukaan tiedä huomisesta vielä mitään. Kotimme on pimeyden laaksossa, emmekä me itsekään ole osattomia syntisyydestä. Tämän epävarman vaelluksen keskellä ei ole mitään muuta niin lohdullista ja varmaa, kuin tuo Jumalan sanan siemen, joka aluksi näyttäytyi niin pienenä. Lopulta se onkin voimallisin kaikista ja se julistaa ihmeellistä syntien sovitusta meille. Ristillä riippuva Jeesus ei olekaan vahingossa teloitetuksi joutunut radikaaliopettaja, vaan perkeleen vallan voittava herrojen Herra. Kun kuulet viestiä rauhattomuuksista tai traagisista teoista, muista ettäedelleen valta on Jeesuksella, eikä mikään mahti maailmassa voi muuttaa tätäasiaa. Vaikka pimeys esiintyy pelottavana, sinä saat kulkea keskiyön auringossa, lunastajasi kirkaudessa.

Kauranjyvä on paitsi karheudessaan voimallinen pehmittämään myllyn teriä, se on ravintoa mitä terveellisintä, vaikkapa puurona. Samoin elämän leipä, Jeesus itse, ei ole tullut ainoastaan voittamaan maailman, vaan antamaan itsensä ravinnoksi meille. Ehtoollisyhteydessä elävä ihminen saa osakseen sitä parasta leipää.


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: