Korkeimman varjelus

 

Huhtikuu 2019

Teimme perheenä pienen matkan Tokiosta 150 km päähän vuoristoiselle alueelle Yamanashiin, Japanin Etelä-Alppien tuntumaan. Paikka on 3000 m korkeiden vuorten ympäröimä ja näkymä joka suuntaan on uskomattoman kaunis. Vuorilta loisti kauniit lumihuiput. Kaikkea sitä katsellessa voi vain ihmetellä Jumalan luomistyötä, kuinka kauniiksi Jumala on luonut tämän maailman. Korkeiden vuorten ympäröimänä korostui ihmisen pienuus kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Mieleen nousi Psalmi 121 ”Minä nostan katseeni vuoria kohti. Mistä saisin avun? Minä saan avun Herralta, häneltä, joka on luonut taivaan ja maan.” 

Matkallamme halusimme kävellä metsäpolkuja ja -teitä mahdollisimman paljon sekä nousta korkeammalle näköalapaikkaan. Kuljimme kiemurtelevaa metsätietä syvemmälle metsään ja korkeammalle vuorta ihaillen maisemia ja nauttien luonnon rauhasta. Nopeasti kuitenkin kävelymme pysähtyi, sillä sadan metrin päässä näimme karhunpennun ylittävän tietä. Arvelimme heti emokarhun menevän edellä ja niinpä teimme täyskäännöksen takaisin. Aikaisemmin eri reiteillä olimme nähneet karhuvaroituksia, mutta emme osannet ottaa niitä vakavasti. Enkä olisi koskaan voinut kuvitellakaan kohtaavani karhua.

Myöhemmin ymmärsimme tulleemme varjelluiksi. Jos olisimme olleet hieman nopeampia, olisimme kohdanneet emokarhun, emmekä tiedä kuinka siitä olisimme selvinneet. Olimme kiitollisia Jumalan huolenpidosta, Hänen suojeluksestaan. Iltarukouksessa osasimme olla tästä kiitollisia.

Varmasti sinulla on myös tällaisia kokemuksia, joista jälkikäteen voit ymmärtää kuinka selviytyminen kiperästä tilanteesta oli hyvän Jumalan apua ja varjelusta. Toki elämässä emme varjellu kaikilta onnettomuuksilta. Niitäkin tulee väistämättä. Kuitenkin Jumala lupaa, ettei Hän väisty viereltä silloin kun turvaudumme Häneen, joka ”varjelee sinun lähtösi ja tulosi”. Vaikeat asiat saamme kohdata luottaen Jumalan apuun. 

Täällä monet japanilaiset etsivät turvaa ja suojelusta luonnon esineistä, vuorista, kivistä ja puista antaen niille hengellistä merkitystä. Siksi tarvitaan julistusta elävästä maan ja taivaan Luojasta, joka valmisti meille pelastuksen Jeesuksen ristin työn ja ylösnousemuksen kautta. 


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: