Japanin internet- lähetystyön terveisiä

 

Tiina Latva-Raskun lähettikirje 5/2022
Tampereella 30.12.2022

Kiitos!
Lämmin kiitos kuluneen vuoden matkaseurasta ja siitä, että olet ollut tukemassa ja jakamassa Japanin internet-lähetystyön iloja ja suruja! Joulun aikaan niin ovemme postiluukusta kuin “sähköisistä postiluukuista” tupsahteli monenlaista muistamista ja Hyvän Joulun toivotusta, joita availin ja luin kiitollisin mielin. Lähetystyö on todella tiimityötä. Yhdessä pyydämme Jumalalta siunausta ja otamme vastaan sen, mitä Hän armossaan meille antaa. Joulukuussa koin monissa asioissa erityistä Jumalan huolenpitoa, ja haluan kiittää tässä esirukoustuesta. Meillä on pyyntöjämme kuunteleva, rakastava Taivaallinen Isä – silloin kun siltä tuntuu ja silloinkin kun ei siltä tunnu.

Joulukuu oli jälleen kerran vilkasta tapahtumista tiedottamisen aikaa internet-lähetystyössä. Jaan sosiaalisessa mediassa myös Kansanlähetyksen ja Kylväjän Japanin lähetystyöntekijöiden tilaisuuksien ilmoituksia. Tällä kertaa oli ilo mainostaa mm. musiikkilähetystyötä tekevien Mari-Kaisa ja Tuomas Auvisen joulun ajan konsertteja. Monet tulevat ensimmäistä kertaa kirkkoon johonkin konserttiin – ja nimenomaan joulun aikaan.


Suomi-kirkon Joulu

Joulun jumalanpalveluksessa Tokion Suomi-kirkko -seurakunta sai uudeksi jäseneksi Emu Odagirin. Hänestä tuli aikoinaan kristitty sitä kautta, että hän lauloi gospel-lauluja kotiaan lähellä olevan kirkon hyväntekeväisyystapahtumassa. Se johti siihen, että hän alkoi käymään tuon seurakunnan jumalanpalveluksissa ja halusi sitten ottaa kasteen ja tulla kristityksi. Editoin ja tekstitin suomeksi Facebookin “Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys Kolmella mantereella” -sivulle videopätkän, jossa Päivi haastattelee Emua. Kysymykseen “Mitä joulu merkitsee sinulle?” hän vastasi: “Joulu on sen Jumalan syntymäpäivä, joka antoi minulle ilon kristittynä. Siksi se on minulle todella pyhä ja iloinen juhla.”

Kysymysten ja vastausten virrasta
Pitkä kysymys japanista suomennettuna ja tiivistettynä: ”Olen kristityksi haluava ei-kristitty. En pysty noudattamaan sitä mitä Raamattuun on kirjoitettu. Luen Raamattua ja yritän tosissani noudattaa sitä. Mutta vain pieni hetki ja huomaan tekeväni väärin. Kun olen kysynyt tästä seurakunnassa, kristityt lohduttelevat: ”Kyllä Jumala antaa anteeksi, koska Hän rakastaa”, mutta se tuntuu ristiriitaiselta kun Vuorisaarnassa sanotaan: ”Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois”. Miten te vältätte kiusauksia?”
– Tässä oltiin jälleen ihan perusasioiden eli lain ja evankeliumin äärellä. Taustalla varmaan leijuu sekin kysymys voiko tulla kristityksi, jos ei pysty välttämään synnin tekemistä.

Kristityn koko elämän ajan jatkuu päivittäin eri tilanteissa taistelu siitä noudattaako oman ”vanhan luontonsa” halua vai antaako Pyhän Hengen ohjata. Näissä taisteluissa tulee väliin voittoja ja valitettavan usein häviöitä. Pelastuksen ainoana perusteena pysyy kuitenkin aina vain Kristuksen ristintyö, eikä se siitä koskaan muuksi muutu. Bible Toolbox -sivustomme artikkelit, mm. ”Vanhaa ja uutta – kristityn ihmisen jatkuva taistelu”, sai kertoa hänelle tästä. Galatalaiskirje 5:16 opettaa myös: ”antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja.” Tätä opetellaan, mutta vajaviksi jäädään tässä ajassa. On vain yksi, joka selvisi taistelussa aina voittajana – seimeen syntynyt Herramme ja Vapahtajamme.

Eräs toinen henkilö oli alkanut lukemaan Raamattua ja kyseli paljon. Yksi hänen kysymyksistään oli: ”Usein kuulee sanottavan, että Jeesuksen uhrin tähden ihmisten kaikki synnit ovat anteeksi annetut. Koskeeko tämä myös Jeesuksen kuoleman jälkeen tehtyjä syntejä?” – Onneksi näin on, ja vastaukseni loppuun liitin linkin Bible Toolboxin artikkeliin: ”Miten synnit saa anteeksi?” Kysyjä kiitti vastauksesta ja kertoi, että hän aikoo tästä lähtien opiskella kristillisen uskon asioita myös Bible Toolbox-sivustolta.

”Sillä Hän rakastaa Sinua”
Kysyin viime kirjeessä mitkä Raamatun kohdat ovat joskus rohkaisseet sinua. Liitän tähän Annukan ja Hennan vastaukseksi lähettämät jakeet. Näitä lukiessa saamme luottavaisesti katsoa uuteen vuoteen.

”Herra, sinun Jumalasi,
on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa.
Hän ilolla iloitsee sinusta,
hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua,
hän sinusta riemulla riemuitsee.”

Sefanja 3:17

”Olenhan minä sinua käskenyt:
Ole luja ja rohkea;
älä säikähdy äläkä arkaile,
sillä Herra, sinun Jumalasi,
on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin.”

Joos. 1:9

Rukousaiheita

Kiitos:
– Jumalan armosta ja rakkaudesta, johon saa aina luottaa
– siitä, että internetin kautta voi monin tavoin viedä sanomaa Jeesuksen ristintyöstä eri
puolille maailmaa ja kohdata ihmisiä ja heidän kysymyksiään.
– uudesta Suomi-kirkko-seurakunnan jäsenestä, ja niistä lahjoista ja osaamisesta, joilla hän
palvelee seurakuntalaisia.

Pyydetään:
– että ne japanilaiset, jotka kävivät joulun aikana pitkästä aikaa tai ensimmäistä kertaa
kirkossa, haluaisivat mennä sinne uudestaan, ja että heille löytyisi hyvä seurakuntayhteys.
– uskon lahjaa niille, jotka kyselevät kristillisestä uskosta ja Raamatusta internetissä.
– johdatusta kaikessa internet-työssä.
– japanilaisille kristityille varjelusta uskossa, voimia toimia seurakunnissa raskaan työviikon
ohessa ja viisautta ja rohkeutta elää omien läheistensä keskellä kristittyinä.
Jumalan rauhaa!

t. Tiina


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: