Kesäkuntoon

 

Kevät on kääntymässä kesään ja mediassa kirjoitukset kertovat, miten vielä ehditään päästä kesäkuntoon. Toinen toistaan enemmän lupaavia ohjeita vilisee eri nettisivujen ja lehtien otsikoissa. Niiden perusteella voisi päätellä, että fyysisen kunnon parantaminen, vain harvojen lämpimien viikkojen ajaksi, on mitä suurimmassa määrin ihmisille tärkeää. Suomessahan se todellinen kuuma kesä kestää vain noin viisi viikkoa.

Muistan parin vuoden takaa miten toukokuussa ajoin pitämään seuroja jonnekin Lieksan perukoille. Autoradiosta kuuntelin ohjelmaa, joka juuri pureutui asiantuntevasti tämän kesäkunnon saavuttamiseen. Yhtäkkiä eteeni tuli lava-auto, jonka takalaudassa oli teksti “hautakuntoon”. Auto kuului kaiketi hautojenkunnostusfirmalle, joka mainosti itseään autonsa perässä ja kyljissä. Teksti oli kirjoitettu yhteen, sillä kyse oli nettiosoitteesta. Miten puhuttelevaa tämä olikaan. Samaan aikaan radiossa pohdittiin, kuinka tärkeää on kesäkunto saavuttaa, ja edessä ajava auto puhuikin hautakunnosta. Mietin, miksi juuri kukaan ei ole kiinnostunut tästä jälkimmäisestä? Miksi missään lehdessä ei näe juttuja valmistautumisesta hautaan eli kuolemaan? Miksi hauta halutaan unohtaa ja suunnata katse vain ensi kesään, iankaikkisen kesän sijaan?

Ihmisen keskittyminen pyörii helposti maailmassa menestymisen ympärillä. Sen äärellä, kuinka voidaan näyttää hyvältä muutaman viikon ajan. Jostain syystä nähdään valtava vaiva häviävän pienen hetken takia, ja samallaa sivuutetaan ne elämän suuret ja merkittävät kysymykset. Eräs sielunvihollisen juoni onkin koittaa saada ihmiskunta käpertymään itseensä. Keskittymään ajallisiin aarteisiin ja voittoihin, sekä jäämään liikaa kiinni ajallisiin murheisiin ja huoliin.

Herramme julistaa meille apostoil Pietarin kautta; “…ja niin te saatte avatuista ovista vapaasti astua meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.” (2. Piet. 1:11). Apostolinen sana ohjaa meidän huomiomme nyt muistamaan, että kaikki ei ole tässä. On iankaikkisuus ja Kristuksen valtakunta. Kukaan meistä ei jää tänne, vaan vain muutamien kymmenien vuosien sisällä me olemme jo muualla. Kesäkunto on fyysinen tila, joka tulee ja menee. Sen sijaan hyvä tila autuusasioissa, hautakunnon omaaminen, on pysyvää. Se ei riipu pinnistelyistämme, diettaamisestamme tai siitä että elämä ei ole koskaan ollut edes vähääkään kunnossa. Jeesuksen työ puolestamme vie meidät perille.

Kesä tulee ja on kiva olla kunnossa. Vielä upeampaa on, että Jeesuksen armossa olet myös iankaikkisessa kesäkunnossa! Eikä sitä kuntoa tarvitse tehdä, sillä se annetaan meille. Pian olemme kaikki perillä ja se todellinen kesä on nähtävällä tavalla läsnä. Nyt sen kesän tuoksu leijailee jo luoksemme Raamatun lehdiltä ja sen maku on ehtoollisleivässä ja -viinissä. Kulje siis levollisin mielin kohti kesää, sillä sinä olet kunnossa.

Johannes Häkämies
Lahden Lutherin kirkon pastori
Sleyn Nuorten aikuisten työn kordinaattori


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: