Tudengipäevade tervitused

 

Liisa Rossin lähettikirje 4/2024

1. ja 6.5.2024

Tänä vuonna meinasi jo loppua usko kevään tuloon, mutta reilun viikon takaisten lumisateiden jälkeen tulivat ainakin hetkeksi kesäiset lämpötilat. Aloittelen tämän kirjeen kirjoittamista vappupäivänä Tartossa, jossa kevät on pohjoisrannikkoa pidemmällä ja on jo ihanan vihreää.

Vappua ei Virossa kovin isosti juhlita, vaikka se virallinen vapaapäivä onkin. Vappuaaton ilta on täällä ollut perinteisesti noitajuhla, mutta nykyään vappu näkyy katukuvassa lähinnä Tartossa, jossa opiskelijat juhlivat.

Missioviikko Tartossa

Vappuviikolla järjestetään myös viikon kestävät Tudengipäevad eli Opiskelijapäivät, mikä on syy myös siihen, että minä olen puoli viikkoa Tartossa. Opiskelijapäivien yhteydessä myös kristillinen opiskelijajärjestö EEÜÜ pyrkii tavoittamaan opiskelijoita ja tänä vuonna erityisen isosti. Maanantaista keskiviikkoon järjestettiin iltatapahtumat ja päivisin paikallisista ja Helsingin Opkon aktiolaisista koostuva porukka lähti kaupungille kohtaamaan opiskelijoita. Kollegani Kirsi pyysi viimevuotiseen tapaan minutkin avuksi.

EEÜÜ:n tapahtumasarjan teemana oli identiteetti. Ensimmäisenä iltana pureuduttiin virolaisten rakastaman Arvo Pärtin musiikin hengellisiin taustoihin ja kaksi muuta iltaa pohdittiin englantilaisen mutta virolaistaustaisen Michael Otsin johdolla identiteetin rakentumista ja hyvää elämää. Kaupungilla kulkevat aktiolaiset kyselivät ihmisiltä, miten vahvasti eri tekijät ovat vaikuttaneet identiteettiin, ja mistä koostuu hyvä elämä. Kuulemma oli syntynyt monia hyviä keskusteluja.

Tiistai-iltana yllätyimme iloisesti, kun iltaan saapui tiimi mukaan lukien 34 ihmistä, joista lähes puolet olivat kaupungilla kohdattuja tai muuten uusia kävijöitä. Osa tuli uudestaan keskiviikkonakin. Kysymys identiteetistä ja hyvästä elämästä kiinnostaa. Piirretyistä käyristä näkee, kuinka valtaosa virolaisista ei pidä Jumalaa merkittävänä tekijänä identiteetin rakentumisessa, mutta paikalle tulleet saivat kuulla Michaelilta, kuinka tärkeää on, että rakennamme jonkin muuttumattoman varaan ja kuinka me kaikki ihmiset olemme arvokkaita, rikkinäisiä ja Jumalan rakastamia. Rukoilethan kohdattujen ja iltoihin osallistuneiden puolesta. Myös tämän kirjeen kuvien myötä pääset missioviikon tunnelmiin.

Raamattuopetusta ja piispoja

Kevään työkausi alkaa lähestyä loppuaan. Huhtikuun puolivälissä tein taas pidemmän raamattuopetuskiertueen Etelä-Virossa, vaikka sairastumisten ja erinäisten yhteensattumien takia väkeä tilaisuuksissa olikin tavallista vähemmän. Kuun lopussa päätettiin Tuomiokirkon raamattuluentojen kevätkausi. Iloitsin hyvistä keskusteluista ja siitä, kuinka porukassa virisi toiveita myös oman kotiryhmän perustamisesta, mihin kovasti rohkaisin. Viron luterilaisen kirkon piireissä pienryhmiä on valitettavan vähän.

Huhtikuun 23. päivä Tallinnan tuomiokirkossa vietettiin historiallista juhlaa, kun kirkollemme vihittiin kolme uutta piispaa aiemmin eläköityneiden tilalle. Tiettävästi koskaan ennen täällä ei ole vihitty kerralla niin montaa piispaa. Viime viikolla kirkolliskokous päätti perustaa Viroon neljä hiippakuntaa: Tallinnan, Pohjois-Viron, Etelä-Viron ja Saarten-Lännen hiippakunnat. Aiemmin vastuualueet oli jaettu piispojen välillä lähinnä henkilökohtaisten suhteiden perusteella, nyt luotiin struktuuri. Aiheesta on keskusteltu jo vuosia, ja keskustelu hiippakuntien tarpeellisuudesta tuskin loppuu kirkolliskokouksen päätökseenkään – sen verran vahvoja ovat olleet niin puolesta kuin vastaan -mielipiteet.

Kotimaankausi lähestyy

Kevät on hurahtanut niin vauhdilla, että tätä työkautta Virossa on jäljellä enää alle kuukausi. Toukokuun viimeinen päivä tulen Suomeen neljän kuukauden kotimaankaudelle ja palaan Viroon taas lokakuun alusta, jos Jumala suo. Kesäkuussa minua voi tavata ainakin seuraavasti:

18.6. ti klo 18 LAHTI Tiistaiseurat. Tuohirannan kesäkoti.

21.6. pe klo 18 ALAJÄRVI Juhannusjuhla.

28.–30.6. pe-su OULAINEN Evankeliumijuhla.

Myöhemmät tilaisuudet löytyvät sivulta sley.fi/toiminta/lahetystyo/lahetit-kotimaankaudella/.

Erityisesti valtakunnalliseen Evankeliumijuhlaan haluan lämpimästi kutsua teitä kaikkia. Evankeliumijuhla täyttää tänä vuonna 150 vuotta, samoin kuin laulukirja Siionin kannel. Luvassa on koko viikonlopun verran Jumalan sanaa, musiikkia ja kristittyjen yhteyttä. Lähetystyökin näkyy ja kuuluu monin tavoin. Juhlaan tarvitaan myös iso määrä talkoolaisia, joten vielä erityisemmän juhlakokemuksen saat, jos vaikka muutaman tunnin verran osallistut myös juhlan tekemiseen. Tutustu ohjelmaan ja talkoilu- ja majoitusvaihto-ehtoihin: evankeliumijuhla.fi

“Saimme katsella hänen kirkkauttaan”

Huhtikuussa pääsin pariin otteeseen opettamaan Raamattua myös suomeksi. Kolmen illan verkkoraamattukurssilla tutkittiin Johanneksen evankeliumin alkulukuja. Nuo opetukset voit kuunnella jälkikäteenkin Karkun evankelisen opiston YouTube-kanavalta.

Olen mukana opettamassa myös Raamattu läpi vuodessa -kurssilla, jolle tein ensimmäisen opetukseni 2. Mooseksen kirjan luvuista 19–40. Tuossa jaksossa käsitellään pitkästi pyhäkköteltan rakentamista. Kun ihmiset syntiinlankeemuksen jälkeen karkotettiin paratiisista, heillä ei enää ollut paikkaa, jossa Jumala olisi luvannut olla läsnä. Nyt Israelin kansa sai sellaisen paikan: pyhäkköteltan. Siellä Jumalan kirkkaus oli läsnä. Silti pyhäkkötelttakin oli vain väliaikaisratkaisu ja ennakkokuva.

Johanneksen evankeliumin alussa kerrotaan, kuinka Sana tuli lihaksi ja pystytti teltan meidän keskellemme ja saimme Jeesuksessa katsella Jumalan kirkkautta (Joh. 1:14). 2. Mooseksen kirjassa korostuu myös Jumalan pyhyys: syntinen ihminen ei voinut katsella Jumalan kirkkautta kasvoista kasvoihin kuolematta. Jeesuksessa me kuitenkin saamme katsella Jumalan kasvoja ja saamme synneistämme huolimatta tulla Hänen läsnäoloonsa, sillä Jeesuksessa kaikki syntimme on sovitettu.

Saakoon kevään kirkkauden lisäksi myös tämä kirkkaus valaista elämääsi!

Rukousaiheita

  • Kiitos hyvin sujuneesta missioviikosta Tartossa
  • Viikon aikana kohdatut ja erityisesti iltoihin tulleet ei-kristityt opiskelijat
  • Viron kirkon uudet piispat
  • Tuleva kotimaankausi
  • Kesän Evankeliumijuhla
  • Sleyn ja Suomen kirkon tulevaisuus

Kiitos rukouksistasi!

Alkuperäinen kirje kuvineen löytyy Mediakirjastosta.


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: