Kotimatka alkaa

Päivä 14 – Sunnuntai 22.10.2017 Sunnuntaiaamuna lähdimme messuun, joka järjestettiin Mikaelin kirkossa. Yli kaksituntinen ehtoollisjumalanpalvelus koostui virsien ja saarnan lisäksi kirkkopäivien päättäjäisseremoniasta. Kirkkopäivien järjestäjät olivat hyvin kiitollisia työpanoksestamme ja saimme lahjaksi…

Jeesus kolkuttelee kirkkopäivillä

Päivä 13 – Lauantai 21.10.2017 Lauantaina kirkkopäivät alkoivat toden teolla. Jatkoimme koko päivän ajan ihmisten kohtaamista ja kutsumista. Saimme lauantaina apulaisiksi loistavat paikalliset pojat, jotka innostuivat Raamattujen, teen ja kahvin jakamisesta. Heidän…

Game time

Päivä 12 – Perjantai 20.10.2017 Kylmänä perjantaiaamuna joukkomme suuntasi Mikaelin kirkolle siistimään kirkkomaata. Pääsimme hoitamaan viimeiset lehtien haravoimiset ennen H-hetkeä eli kirkkopäivien alkua. Illalla olisi luvassa päivien aloituskonsertti Mikaelin kirkossa. Kesken haravoinnin…

Lehtimajajuhlaa virolaiseen tapaan

Päivä 11 – Torstai 19.10.2017 Torstaiaamuna aamupalan jälkeen ajoimme majapaikalta Vapaaseurakunnalle. Ensimmäinen tehtävämme oli haravoida seurakunnan piha. Venäläiset, virolaiset ja suomalaiset veljemme ja siskomme olivat jo paikan päällä. Lehdet peittivät maan…

Kohtaamis- ja kutsumiskeskiviikko

Päivä 10 – Keskiviikko 18.10.2017 Löimme parkkiin Mikaelin kirkon puistoon, johon pystytimme teltan. Telttaan kiinnitettiin banneri, jossa luki Viron kirkkopäivien vuoden slogan: kindel linn, joka viittaa Martti Lutherin Jumala ompi linnamme…

Sataa, muttei haittaa

Päivä 9– Tiistai 17.10.2017 Ryhmämme kokoontui aamupäivällä Sauen vapaakirkolle, jossa venäläiset ystävämme yöpyivät. Siellä parsimme kokoon upeat Neljän tuulen vaellus -liivit. Sen jälkeen söimme Viro-keitoksi nimitettyä kana ja vehnäjauhopallokeittoa. Ruoan…

Hodareita ja helkureita

Päivä 8 – Maanantai 16.10.2017 Toisen viikon maanantaina matkasimme Keilan kaupunkiin. Vietämme koko viikon Keilassa osallistuen Neljän tuulen ristivaellukseen, jossa kutsumme Keilan kaupunkilaisia mukaan viikonloppuna järjestettäville Viron kirkkopäiville. Lähtö oli aamusta…

Hän säät ja ilmat säätää

Päivä 6 ja päivä 7 – Lauantai ja sunnuntai 14.10.-15.10.2017 Lauantaina osa aktiolaisista kävi Viljandi nimisessä rauhaisassa pikkukaupungissa. Kävimme kotoisassa kahvilassa syömässä ja myöhemmin samaisessa paikassa vielä kahvilla. Kaupungissa oli…

Uskovien nuorten yhteyttä läpi kielimuurien

Päivä 5 – Perjantai 13.10.2017 Perjantai on nuorteniltapäivä! Aamupäivän lilluimme kauppakeskuksen yllä sijaitsevassa kylpylässä, jossa rentouduimme mukavasti illan koitoksia varten. Sauna- ja suolamaailma saivatkin kehomme ja mielemme rentoutuneiksi nuortenillan ohjelman…

Virolaista vieraanvaraisuutta ja viinirypäleitä

Päivä 4 – Torstai 12.10. Torstaina suuntasimme Joona ja Helene Toivasen kotiin kyläilemään. Saimme laulaa yhdessä hengellisiä lauluja suomeksi sekä viroksi ja Joona piti meille hyvän raamattuopetuksen efesolaiskirjeestä. Kokkailimme myös…

Extreme makeover

Päivä 3 – Keskiviikko 11.10.2017 Olemme viettäneet Viron aktion kanssa hienon ja työntäyteisen päivän. Viron lähetystyössä näyttää olevan tarvetta näppäryydelle ja valmiudelle tarttua työhön. Saimme tänään tutustua Joona ja Helene…

Siivousta isolla kirkolla ja kakkuyliannostus

Päivä 2 – Tiistai 10.10.2017 Tiistaiaamu alkoi autuaalla aamiaisella, jota meille tarjoili rakas majataloemäntämme. Sen jälkeen starttasimme valkoisen transiitimme ja suuntasimme Peetrin kirkolle, jossa aloitimme päivän seurakunnan yhteisellä aamuhartaudella. Sisältä…

Perillä, ja kaikki hyvin kuin Norjassa

Päivä 1 – Maanantai 9.10.2017 Ensimmäisen päivän vietimme tien ja vetten päällä. Matkamme alkoi Tampereelta, jossa pastorimme Johannes Häkämies lähetti meidät matkaan vuokra-auton, alkurukousten sekä ristinmerkin siunaamana. Auto toimi hyvin…

Viro-aktio: Tänään jäljellä yksi

Huomenna se on menoa. Viro kutsuu eon:n viittä aktioon lähtijää vienolla mutta kuuluvalla äänellä. Aktiolaiset valmistautuvat edessä olevaan kaksiviikkoiseen odottavin ja luottavaisin mielin. Viron kielen lyhyen ja ytimekkään oppimäärän saimme…

Myanmarin aktio: Viimeistä viedään

11.1. Tänään oli viimeinen päivämme täällä Myanmarissa. Lähdemme huomenna aikaisin aamulla kotia kohti. Päivä on ollut pitkä ja tunteita täynnä. Aamulla olimme käymässä Damadi Homella (orpokodilla), mutta osa lapsista oli…

Myanmarin aktio: Tervetuloa koteihin!

Tänään näimme myanmarilaisia koteja sekä teemapuistossa että oikeassa käytössä. Aamupäivällä vierailimme National Races Villagessa, jossa esitellään eri etnisten ryhmien tyypillisiä rakennustapoja ja esineistöä. Hallitsevassa asemassa olevan burmankielisen väestön lisäksi Myanmarissa…

Myanmarin aktio: Sairautta ja sisaruutta

Aamupäivä kului hotellin lähialueeseen tutustuessa ja paikallisia marketteja ihmetellessä. Iltapäivällä saatiin kyyti Damadi Homelle, jossa vietettiin lasten kanssa aikaa iltaan asti. Järjestettiin leiriolympialaisten tyyppiset kisat, joissa kilpailtiin kolmena joukkueena. Pelailtiin…

Myanmarin aktio: Sunnuntai 8.1.

Päivä alkoi aamuhartaudella, jonka aiheena oli lepopäivä ja se, kuinka kiitollisia saamme olla siitä, että Jumalamme on käskenyt meidän levätä. Jumalanpalvelukseen matkustimme Gilbertin kyydillä tutulla lavalla tuttujen Damadi homen lasten…

Myanmarin aktio: Linja-autossa ompi tunnelmaa

Tänään matkustimme pohjoisesta takaisin pääkaupunkiin Yangoniin. Menomatkalla jo opimme, että 10 tunnin ajomatka voi todellisuudessa tarkoittaa aika paljon enemmän, ja kuudelta aamulla hotellin aulassa bussia odotellessamme olimmekin varautuneetkin viettämään bussissa…

Myanmarin aktio: Kiitollisin mielin

Tänään nähtiin Taunggyi vihdoin päivänvalossa. Hotellin aamupalalla saatiin tavalliseen tapaan rasvaista riisiä, rasvaista leipää ja uppopaistettuja kasviksia. Heti aamusta lähdimme vierailulle Hope Education Centeriin, joka on luterilaisen kirkon ylläpitämä päiväkoti….