”Itsensä pitää pystyä yllättämään”

 

Sanansaattaja uudistuu tammikuun ensimmäisen numeron myötä. Graafinen suunnittelija Eino Korkala kertoo, mihin uudessa lehdessä kannattaa kiinnittää huomiota.

Uudistunut Sanansaattaja ilmestyy viides tammikuuta. Jo viime keväänä käynnistynyttä uudistustyötä varten koottiin toimitusneuvosto, jossa mietittiin, millainen uuden lehden tulisi olla. Yksi ryhmän jäsen oli Eino Korkala, 32.

– Monesti tehtävänannot tällaisiin projekteihin ovat todella lyhyitä ja sitten pitää itse päätellä, mitä asiakas haluaa. Tapaamisten myötä oma tietämys projektista on koko ajan kasvanut. Olen saanut rauhassa selvyyden siitä, mitä haetaan.

Sleylle Korkala on aimmin suunnitellut graafisen ilmeen Helsingin Evankeliumijuhlaan sekä Helsingin Luther-kirkon käyttöönottoon liittyneeseen Takaisin kotiin -kampanjaan.

Miksi kengänpohjassa on logo?

Veljen matemaattinen suuntautuneisuus ajoi aikoinaan nuorta Einoa löytämään oma erityisalansa.

– Tajusin, etten ole matemaattisesti lahjakas enkä urheilullinen, joten päätin, että keskityn kuvataiteisiin, Korkala kertoo.

Sarjakuvaa alkoi syntyä jo alle kouluikäisenä. Kiinnostus visuaalisiin taiteisiin laajeni.

– Muistan kun tutkin kengänpohjista logoja ja mietin, miksi jokaisella tuotteella on oma visuaalinen tunnus, Korkala kertoo.

Sittemin Korkala valmistui medianomiksi kotikaupunkinsa Oulun ammattikorkeakoulusta kuvallisen viestinnän linjalta. Viiden mainostoimistovuoden jälkeen hän jatkoi opintoja Alankomaissa pääaineenaan kirjainmuotoilu.

Jotain vanhaa, jotain uutta

Graafinen suunnittelu on kamppailua itsensä toteuttamisen ja asiakkaan toimeksiannon toteuttamisen välillä, Korkala sanoo. Myös itsensä pitää pystyä yllättämään.

Myös uuden ja vanhan yhdistäminen on ollut projektin suuri haaste.

– Sanansaattaja on perinteinen lehti, jossa on perinteinen sisältö. On paljon lukijoita, joille lehden muodon pitää olla helposti lähestyttävä. Mutta samaan aikaan lehden pitää olla uusi ja kiinnostava. Myös itselleni.

Mitä lehden ulkoasun suunnittelija sitten tahtoo sanoa Sanansaattajan lukijalle, joka odottaa uutta lehteä hienoisen epäilyksen vallassa?

– Lue ne jutut, älä keskity muotoon, Korkala yllättää.

– Muodon tehtävä on auttaa löytämään se, miten hyvää asiaa toimittajat kirjoittavat. Kun näin käy, silloin ollaan onnistuttu.

 

Toimituksen vinkkeli: Uuden polun päässä

Ensimmäisen kerran Sanansaattaja-lehden uudistaminen nousi puheisiin keväällä 2016. Varsinainen uudistusprosessi lähti käyntiin vuotta myöhemmin. Silloin toteutettiin syväluotaava laadullinen lukijatutkimus, jonka haastattelujen pohjalta laadittiin kesän aikana suuntaviivoja uudistustyön tueksi. Toimitus vietti paljon aikaa pohtien Sanansaattajan vahvuuksia ja haasteita tässä ajassa, jossa sitoutuminen lehden tilaamiseen on yhä harvinaisempaa. Millaista lehteä te haluaisitte tänään tilata? Mihin me – lehden tekijät ja lukijat – yhdessä haluaisimme sitoutua?

Alusta saakka toimituksen visiona oli tuoda myös Sanansaattajan ulkoasu kiinni tähän päivään. Projektiin  mukaan lähti graafikko Eino Korkala. Eräässä tapaamisessamme levitimme pöydälle Einon silmien eteen kasan aikakauslehtiä. Joukossa olivat kaikki hengelliset aikakauslehdet, mutta myös monta suuren lehtitalon eturivin lehteä. Esitimme toiveen: Sanansaattajan täytyy erottua tästä joukosta – edukseen. Eino Korkala tarttui haasteeseen ja halusi tehdä meille lehden, joka on kiinni tässä ajassa, mutta tekee sen aivan omalla tavallaan. Uusi Sanansaattaja tulisi näyttämään upealta.

Alkusyksystä kokosimme laadullisen tutkimuksen rinnalle määrällisen tutkimuksen, joka toteutettiin internet-kyselynä. 280 ihmistä kävi vastaamassa pitkään kyselyyn, joka kartoitti toiveita Sanansaattaja-lehteä kohtaan. Kyselyä jaettiin innolla myös Facebookissa. ”Oletko aina halunnut räjäyttää Saniksen? Nyt siihen on mahdollisuus”, kirjoitti eräs innokas lukija jaettuaan uudistuskyselyn linkin.

En tiedä olemmeko räjäyttäneet mitään, mutta perinteitä ja hyväksi havaittuja toimintatapoja kunnioittaen, ja tämän päivän lehdestä haaveillen me olemme laatineet aivan uuden Sanansaattaja-lehden, joka saapuu sinun luoksesi tammikuun ensimmäisellä viikolla. Tehtävä ei ole suinkaan loppuun suoritettu. Uuden lehden julkaisupäivänä avaamme verkkoon uuden kyselyn, johon toivomme sinun jättävän ajatuksiasi uuden lehden ääreltä. Sanansaattaja on kulkenut evankelisen kansan mukana jo 141 vuotta. Tämä tehtävä on yhteinen. Lähde mukaan.

MARTTI PYYKÖNEN
Sanansaattajan toimitttaja

Lue aiheesta lisää Sanansaattaja Extrasta 2/17.

Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: