”Lue Raamattua hitaammin”

 

Pastori Jeffrey Meinz saapui Colorado Springsin kaupungista Yhdysvalloista Turkuun Maata Näkyvissä -festareiden puhujavieraaksi. Meinz on toiminut jo neljäntoista vuoden ajan pastorina suuressa yli 700 hengen Pyhän ristin luterilaisessa seurakunnassa.

Olet saapunut opettamaan suomalaisia nuoria. Ovatko nuoret Yhdysvalloissa ja Suomessa samanlaisia?

Nuoret kamppailevat hyvin samanlaisten kysymysten kanssa täällä Suomessa kuin Yhdysvalloissakin. Ajattelen, että moni nuori kärsii, sillä heillä ei joko ole toivoa, tai he laittavat toivonsa vääriin asioihin. Tämä maailma pettää aina, mutta kohdistassamme toivomme Jeesukseen saamme aina enemmän kuin koskaan osaamme odottaa. Myös sosiaalinen media yhdistää nuoria. Se on muutoin hyvä juttu, mutta sosiaalisessa mediassa on aina kyse ”minusta”. Ja aina kun on kyse ”minusta”, tulen varmasti pettymään. Toisin on, jos kyse on Jeesuksesta.

Tämän vuoden teema Maata Näkyvissä -festareilla oli rauha. Onko se helppo aihe puhujalle?

Kyllä ja ei. Jos saan puhua Jeesuksesta, niin kyllä, se on helppo aihe. Jos joudun puhumaan mistä tahansa muusta asiasta, on rauha todella vaikea teema. Sitä on rauha, että kun me olemme kaikkein huonoimmillamme, synnin ja häpeän peittämiä, silloin Jeesus tulee alas ja pelastaa meidät. Jos meidän täytyisi pelastaa itsemme, epäonnistuisimme varmasti aina, mutta Jeesuksen tähden meillä on rauha. 

Amerikkalaisena luterilaisena pastorina osaat varmasti tiivistää kaiken kolmeen ”pointtiin”. Kuinka teet sen opettaessasi rauhasta?

1. Etsi elämässäsi aikaa Jumalan sanalle ja rukoukselle. Me kaikki tiedämme, että se on hyvä asia, mutta silti harva tekee niin. Lopeta myös Raamatun lukeminen. Tarkoitan sitä, että usein luemme Raamattua lukemisen itsensä tähden. Koetapa seuraavaksi ottaa vain yksi psalmi ja lue sitä viikko. Silloin Jumalan sana kaivautuu sydämeesi ja siitä tulee osa olemustasi

2. Lopeta keskittymästä itseesi. Eniten meidän täytyy keskittyä Jeesukseen, sitten toisiin ihmisiin ja kolmanneksi itseemme. Kuitenkin yleensä aloitamme itsestämme, sitten ystävistämme ja Jeesus saa sen ajan, jota jää tähteeksi.

3. Laita asiat mittasuhteisiin. Olemme usein äärimmäisen keskittyneitä omiin ongelmiimme. Juuri silloin menetämme toivon. Totuus kuitenkin on, että kaikki vaikeutemme tässä elämässä ovat vain silmänräpäys verrattuna ikuisuuteen Jeesuksen kanssa. Keskity siihen, niin ongelmasi saavat oikeat mittasuhteet ja voit löytää rauhan vaikeidenkin aikojen keskellä.


Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: