Kotikissan ja tiikerin ero

 

Rakkauden arvoinen ystävä on  ystävä myös silloin, kun pahat ajat koittavat.

Rakkauksilla on eroa. On tuttavan kädenlämpöinen tuttavuus, työkaverin arvostava välittäminen ja oikean ystävän pitkäkestoinen seura.

Tästä ystävyysrakkauden lajista voit käyttää myös kätevää lyhennettä PKI eli Paras Kaveri Ikinä. Tällaisen henkilön tuntomerkkejä on paljonkin. Yksi niistä on se, että hänen seurassaan voi olla pitkään sanomatta mitään. Tätähän suomalaisen sielu syvästi janoaa: Saada ystävä, jolle voi olla sanomatta mitään.

Kuulakynä lahoon hirteen

Muitakin tuntomerkkejä on. Kun sinua satutetaan, Tuttava ottaa myötätuntoisesti osaa kipuusi kerran tai pari. Paras Kaveri Ikinä haluaa välittömästi matkustaa loukkaajan ovelle ja leipoa tyyppiä huolella turpaan.

Mitä siis vihollisiisi tulee, Tuttava on pulska kotikissa ja Paras Kaveri Ikinä on raivoava tiikeri.

Ja kun sinua onnistaa elämässä, ja löydät tyttöystävän, talon tai työpaikan, mitä tekee Tuttava?

Tuttava onnittelee sinua nätistä ja kivasta kumppanista. Hän ihailee taloa ja kutsuu sitä helmeksi ja uniikiksi löydöksi. Hän pitää uutta työtä järkevänä urakehityksenä.

Entä sitten Paras Kaveri Ikinä? Hänen mielipiteensä tuoreesta mielitietystä on kaksisanainen ja kuuluu näin: ”Ansaitset parempaa”. Vastaostettuun taloosi Paras Kaveri astuu epäilevin ilmein, työntää kuulakärkikynän lahoon hirteen ja sanoo, ettei olisi maksanut edes puolta summaa siitä, mitä sinä pässinpää pulitit. Sitten hän hakee autonsa takakontista moottorisahan ja vaihtaa mätien hirsien tilalle uudet. Uutta ja kiiltävää työtäsi Paras Kaveri Ikinä ei jaksa ihastella. Hän haluaa tietää, koska lähdetään taas laivalle.

Mitä siis onnistumisiisi tulee, Tuttava imartelee ja etsii omaa etuaan.  Paras Kaveri Ikinä taas puhuu suoraan, koska rakastaa.

Tuttava ei läpäise testiä

Voit tehdä Paras Kaveri Ikinä -testin. Sen on valmiiksi keksinyt venäläinen trubaduuri Vladimir Vysotski. Testin nimi on Ystävän laulu ja sen on suomeksi kääntänyt Junnu Vainio ja tarkemmin Arto Rintamäki. Jos et ole varma, onko vierelläsi oleva ihminen Tuttava vai Paras Kaveri Ikinä, tehkää vuorille vaellus Vysotskin tapaan.

Jos hän pelkää ja vaikertaa, koska väsyy ja horjahtaa: Hän ei sovi sun seuraasi, eikä lauluusi.

Tuttava ei läpäise vastoinkäymisissä mitattavaa hyveellisyyden testiä eli koettelemusta.

Mutta miten käy Parhaan Kaverin Ikinä?

Jos hän vierelläs kalpenee,

mutta sisulla etenee.

Jos hän kätensä ojentaa,

kun sun on vaikeaa.

Jos hän rinnallas taistelee.

Yhdess huipulta katselee.

Silloin tiedän sun löytävän

tosi ystävän.

Rakkauden arvoinen ystävä

Vysotskin kuvailema ystävyysrakkaus on hyvin vanhaa. Se tunnettiin jo Jeesuksen aikoina ja ennen sitä. Paras ystävyys ei sen mukaan perustu hyötyyn tai yhteiseen paheeseen vaan hyveisiin. Paras ystävä on hyveellinen ystävä. Hän on peili tai toinen minä (alter ego), josta näet elävän esimerkin, millainen sinä itse olet. Seura tekee kaltaisekseen ja vakka kantensa valitsee. Hyvä ystävä on siis rohkea, viisas, kärsivällinen ja oikeudenmukainen.

Aristoteles sanoo lisäksi, että vain hyvyydessä tasavertaiset voivat olla ystäviä. Filosofin mukaan jumalten ja ihmisten välinen ystävyys on tästä syystä mahdotonta.

Keski-ikään ehtiessään oppii, miten viisaita ja elämänläheisiä Vysotskin ja antiikin ystävyysfilosofiat ovat. Rakkauden arvoinen ystävä pysyy ystävänä myös silloin, kun pahat ajat koittavat. Hän taistelee, vaikka häviö olisi varma. Eikä huonoa ihmistä kannata pitää ystävänä. Sikaa syleillessä saat sielusi sontaan.

Pakanoiden välinen ystävyys

Miten Jeesus suhtautuu tähän elämänläheiseen viisauteen?

Hän nimittää sitä pakanoiden väliseksi ystävyydeksi.

Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö lakimiehet ja kiinteistövälittäjätkin tee niin? Jos te halaatte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö Aristoteles ja kaikki muutkin pakanat tee niin? (Jeesus)

Jeesus vahvistaa ystävyyden aarteen ja myöntää, että jokainen ihminen tarvitsee Parhaan Kaverin Ikinä. Mutta sitten Vapahtaja työntää isomman vaihteen silmään. Kristitylle ei riitä se, että hän rakastaa ystäväänsä eli ihmistä, joka taistelee vuorten huipuille asti hänen kanssaan.

Millainen ystävä kristityn siis tulee olla?

Tähän Jeesus vastaa hurjalla tavalla. Hän rullaa alas meteorologin kartan.

Hyvyyden sateet

Jeesus osoittaa karttakepillään Isää Jumalaa.

Kun Jumala luo valon ja auringon, hän ei punnitse ainesosia keittiövaa’alla. Aurinkoa, lämpöä ja valkeutta kaikille! Saakoot runsain määrin viisaat ja tyhmät, rohkeat ja pelkurit, vahvat ja heikot, kunnolliset ja kelvottomat. Jumalan hyvyys on laadultaan naurettavan tuhlaavaa, jopa hukkaan heittävää.

Kun Jumala antaa hyvyyden sateiden tulla, hän ei tiputtele pipetillä pisaroita hurskaiden porkkanoille ja jätä kurjien ja katkerien kaaleja kuivumaan kikkareiksi. Jumala on sellainen kuin virressä 327:

Viettäkäämme kiitosjuhlaa,

tulkaa Herran huoneeseen!

Hyvyydessään Herra tuhlaa

laupeutta lapsilleen.

Kautta sukupolvien

kestää armo Kristuksen.

Hyvyydessään Herra tuhlaa!

Kaataessaan verenpunaista sydämen rakkauttaan tämän maailman heikkojen ja jumalattomien päälle Herra tuhlasi hyvyyttään. Jumala suostui sinun veljeksesi ja ystäväksesi, Parhaaksi Kaveriksi Ikinä. Häntä ei erota sinusta edes kuolema.

Rakas Herra ei tehnyt sinulle ystävän testiä. Hän ei vaatinut sinua kiipeämään kanssaan vuorelle, jotta voisi erottaa jyvät akanoista ja hyvät pakanoista. Hän meni vuorelle yksin, hamaan ristinkuolemaan saakka, ja teki sinusta, jumalattomasta, omansa ja rakastettunsa, morsiamensa ja mielitiettynsä.

Rukoile kiusaajiesi puolesta

Paavali sanoo:

Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti. Tuskin kukaan haluaa kuolla edes hyvän Tuttavan puolesta; Parhaan Kaverin Ikinä puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.”

Jeesus käskee kristittyä olemaan samanlainen ystävä kuin Jumala. Rakasta Parasta Kaveria Ikinä, mutta rakasta myös vihollistasi. Pidä huolta ystävistäsi, mutta rukoile hyvää niille, jotka kiusaavat ja vainoavat sinua.

”Jos sä oisit silti mun kaa”

En aio  pehmentää ja liudentaa Kristuksen kovia sanoja. Jokin lääkkeen pilke niissä silti isolle ja leveälle näkyy.

Sanassa “täydellinen” on kreikassa ja latinassa erilainen ydin kuin suomessa. Ne viittaavat valmiiksi tehtyyn, siihen mikä on finaalissa ja tullut maaliin. Jotta teistä tulisi Jumalan perheen lapsia, sanoo Jeesus.

En ole varma, mutta ehkä evankeliumi onkin tässä: sinä kova ja sydämetön saat hiljaa sulaa Jumalan auringon lämmössä ja hyvyyden sateessa. Kerran olet valmis. Olet se oikea ja kaunis, joksi Luoja sinut tarkoitti.

Vielä ei kuitenkaan olla siellä. Siksi sinun pitää rukoilla Kristusta niin kuin Paula Vesala:

jos saa ehdottaa

mitä jos sä oisit silti mun kaa

ja vaik se ei voi kannattaa

mut mitä jos sä oisit silti 

mun kaa

Teksti on julkaistu Sanansaattajassa 39/17. Se on lyhennetty Timo Nisulan saarnasta Turun Lutherin kirkossa 10.9. 2017.
saarnatekstinä Matt. 5: 43-48

Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: