Maria Magdalena – Maria Magdalan kylästä

 

Täydellisen uskovan esikuva, ensimmäinen todistaja ja perin tuntematon hahmo.

Magdalan Maria mainitaan evankeliumiteksteissä vain kaksitoista kertaa, mutta hänestä on puhuttu, kirjoitettu, laulettu ja kuvattu elokuvia. Kuka hän lopulta on?

– Hän on ihminen, joka on ollut pahan pauloissa ja vapahtajan löydettyä hänet hän pyhittää elämänsä Jeesuksen palvelemiselle, seuraa häntä ja on hyvin nöyränä täydellisen uskovan esikuva. Hän ei nouse esille missään sen erikoisemmassa roolissa, vaan haluaa vain olla vapahtajan seurassa, Uuden testamentin eksegetiikan dosentti Timo Eskola kertoo.

Maria on kotoisin Magdalan kylästä. Magdalan kylä sijaitsee hieman Tiberiaan kaupungin pohjoispuolella. Kylä tunnetaan arkeologisesti hyvin ja sieltä on löytynyt eräs viime aikojen kuuluisin Raamattuun liittyvä arkeologinen löytö – Jeesuksen ajan juutalainen synagoga.

– Mariassa oli ollut seitsemän riivaajahenkeä, jotka Jeesus ajoi ulos. Hän oli ehkä ollut jonkinlainen tietäjä. Ajatus siitä, että Maria olisi ollut ilotyttö on myöhempi kirkon väärinkäsitys, joka johtuu todennäköisesti siitä, että Magdalan Maria yhdistetään Johanneksen evankeliumissa mainittuun Betanian kylän Mariaan, joka voitelee Jeesuksen jalat tuoksuöljyllä. Eksegeettisesti tälle käsitykselle ei ole mitään perusteita.

Eskola pitää Magdalan Mariaa erityisen tärkeänä Raamatun henkilönä, sillä Maria on silminnäkijätodistajana läsnä sekä Kristuksen ristinkuolemassa että hänen ylösnousemuksensa aamussa.

– Evankeliumitekstit eivät mainitse montaa nimeä, jotka olisivat sekä ristin että ylösnousemuksen todistajia. Maria kuuluu siihen avaintodistajien ketjuun, johon kuuluu myös äiti-Maria ja apostoli Pietari. Se on huikea juttu.

Gnostilainen Maria?

Raamatun ulkopuolisissa apokryfiteksteissä Magdalan Maria saa aivan toisenlaisen roolin.

– Niissä usein esitetään ajatus, että Marialla oli seksisuhde Jeesuksen kanssa, ehkä lapsikin. Tämä oli esillä jo aiemmin DaVinci -koodi -kirjassa ja -elokuvassa. Seksi tietysti myy hyvin.

Magdalan Maria kiinnosti ensimmäisten vuosisatojen gnostilaisia kirjoittajia, sillä hän oli ensimmäinen, joka tapasi ylösnousseen Kristuksen.

– Gnostilaiset kirjoittajat halusivat ajatella, että Jeesus paljasti Marialle salaista tietoa, jonka hän nyt ylösnousseena tunsi. Näin Mariasta tulee viisaampi kuin muista apostoleista. Gnostilaisissa teksteissä Maria tietää, ettei kristinuskossa ole kysymys syntien sovittamisesta, vaan salaisesta viisaudesta, henkisestä elevaatiosta ja sukupuolen ja persoonan katoamisesta taivaalliseen kirkkauteen yhtyessä. Sinänsä ajatus on käsittämättömän yhtäpitävä klassiselle hindulaiselle maailmankäsitykselle.

Romaanikirjailijoiden fantasia

Eskola muistuttaa, että Magdalan Mariaa on helppo käyttää sellaisten tarkoitusperien ajamiseen, jotka pyrkivät purkamaan koko klassisen kristinuskon.

– Maria on Raamatussa, hän on hyvin läheinen Jeesukselle, hän todistaa ristin ja ylösnousemuksen tapahtumat, mutta muutoin Raamattu vaikenee hänestä. Hän on täydellinen hahmo, mihin hyvä mielikuvitus voi sitten lapioida tavaraa niin paljon kuin haluaa.

Erityisesti Magdalan Maria on haluttu populaarikulttuurissa esittää romanttisessa suhteessa Jeesukseen.

– Paine siihen, että kristinuskon varsinainen ydin löytyisi jostain muualta kuin Kristuksen ristintyöstä on valtava. Halutaan ajatella, että perinteinen kristinusko on väärässä, ihminen ei ole syntinen, eikä tarvitse sovitusta. Kaikkein parasta on, jos peliin saadaan seksiä mukaan. Gnostilaisen tulkinnan vääristämä Magdalan Marian hahmo on täydellinen väline siihen.

Ironista tosin, ensimmäisten vuosisatojen gnostilaisille kirjoittajille seksuaalisuus ja sukupuoli eivät olleet positiivisia asioita, vaan seikkoja, joista ihmisen tuli kaikin voimin pyristellä eroon.

– Gnostilaisuudessa on kysymys nimenomaan dualismista, jossa ruumiillinen elämä on pahaa ja todellinen taivaallinen olemus on sukupuoleton. Romanttinen tulkinta, jossa Maria Magdaleena opettaa Jeesuksen seksuaalisuuden saloihin on puhtaasti romaanikirjailijoiden fantasiaa, Timo Eskola muistuttaa.

Lue lisää aiheesta Sanansaattajasta 6/18.

Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: